שאל את הרב
print
אא
כתוב בשלחן ערוך (סימן שט"ז סעיף ט') שמותר לפלות ראשו מכנים – עיין שם שכן מוכח שם. ושאלתי פעם לתלמיד חכם אחד – מדוע אינו אסור משום בורר פסולת מאוכל, וענה לי [כמדומה בשם הגרש"ז] שזה "נקיון", ולכן לא אסרו. ובזמנו חשבתי שלכן גם אין כאן בעיה של מוקצה – שאוחז בכינה, שבניקיון לא גזרו. אלא שכעת ראיתי בסימן של"ו סעיף ג' (במשנה ברורה סעיף קטן כ"ד), שאם הלך יחף על עשבים ונתפסו בין קשרי אצבעותיו – לא יסירם [ = לנקות רגלו] משום שהם מוקצה. וא"כ שגם בניקיון אסור –הדרו הקושיות הנ"ל למקומן?

הרב רזיאל כהן

ראשית, ייתכן שיש להבדיל בין נקיון מכינים לבין נקיון מעשבים. לעיקר הקושיא למה אין כאן בורר פסולת מאוכל, כמדומני ששמעתי בעבר ממו"ר הגאון רבי משה הלוי זצ"ל שאין זו דרך ברירה, אלא כעין "דרך אכילה", וכמו שמותר לקלף תפוז אע"פ שמסיר פסולת מאוכל, כיון שאי אפשר בענין אחר וזוהי דרך אכילתו היחידה, הוא הדין לכינים. והטעם שאין מוקצה בנטילת הכנים מראשו בידו, יש לומר ע"פ מה שכתב הרא"ש בפסקיו (פרק י"ד דשבת סימן ה) לגבי פרעוש. או דכיון דמגופיה קא רבו הרי הם כחלק מבשרו עד שיסיר אותם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0