מכיון שהרכבת שעון החגז כרוכה בחיבור הצינורות אליו באופן הדוק היטב וגם מיועד הוא להשאר כך מחובר לתנור ולחיבורי הגז הקבועים בקיר, באופן שנשאר קבוע כל השנה, על כן יש בהרכבתו איסור מלאכת בונה (וגם מתקן מנא לחלק מן הפוסקים הראשונים) ואסור להרכיב השעון הנ"ל ביו"ט עצמו אלא יזהרו להרכיבו קודם לכן.
ואם תאמר הרי נעשה לצורך אוכל נפש, זה אינו, שהרי מלאכת אוכל נפש שהותרה ביו"ט הוא דוקא בלישה אפיה בישול וכדו' והיינו מלאכות שנעשים בגוף המאכל משא"כ מלאכת בונה או מתקן מנא דלעולם לא הותר ביו"ט בפרט שכאן גם אין הבונה לצורך אוכל נפש עצמו אלא "פטנט" היאך יכבה הגז אחר הבישול. ולכן כמו שכתבנו קודם שצריך להרכיב השעון קודם יו"ט ולא ביו"ט עצמו.