Menu
שאל את הרב
print
אא

חולה שיש בו סכנה, שאמדוהו רופאים בשבת וקבעו שצריך לאכול בשר בהמה טמאה בדוקא, שזו רפואתו. אותו החולה היה עצב שעליו לטעום טעם נבלה. על כן בקש לטחון את הבשר טחון היטב, על מנת שיחדירוהו לגרונו ישירות, בלי שיצטרך ללעוס. אך אם לא היתה ברירה אחרת, היה מוכן לאכלו גם שאינו טחון. האם מותר לעשות כן בשבת או לא?

הרב רזיאל כהן

בבשר לא שייך איסור טוחן (שלחן ערוך סימן שכא סעיף ט', מנוחת אהבה חלק ב' עמ' רפ). וכנראה כוונת החכם השואל לאופן שצריך לטחון את הבשר במכונה חשמלית, ובזה נראה שאם החולה מוכן לאכול הבשר ההוא גם כשהוא שלם, אסור לטחון אותו (עיין משנה ברורה סימן שכ"ח סעיף קטן ט"ל).

שאלת המשך:

הרי קיימא לן שלדעת מרן שבת הותרה, והרי הוא חולה שיש בו סכנה, ששבת היא כחול ממש עבור כל צרכיו, אף שאין במניעתם סכנה לחולה, כפי שהביא מרן בבית יוסף בשם הרמב"ן (סימן שכ"ח), ולא כדעת רש"י ז"ל. על כן, מדוע נמנע מהחולה דבר שהוא צרכו, למרות שאין במניעתו סכנה, כגון לטחון לו את בשר הנבלה כדי שלא ירגיש בטעמו?

הרב רזיאל כהן

ראשית, דעת מרן בנושא זה אינה ברורה כלל, ובמנוחת אהבה (פרק כ"א סעיף ו' ) סובר ששבת רק דחויה אצל פיקוח נפש. ואין כאן מקומו להאריך. ומה גם שבנידון השאלה אין בטחינת הבשר צורך לחולה רק שהיה מעדיף אותו טחון. ואינו דומה לנידון המדובר בסימן שכ"ח סעיף י"ד שע"י שיחללו את השבת לשחוט אזי הבשר יהיה מותר גמור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן