שאל את הרב
print
אא
1) "לְשָלִיש וּלְרָבִיעַ לא שמענו" - מדוע הניקוד אינו כך: לִשְלִיש וְלִרְבִיעַ?
2) כמו כן המילה "שָלִיש" משמשת במשמעות של: א) שר צבא / קצין, כבפסוקים הבאים: "מַרְכְּבֹת פַּרְעֹה וְחֵילוֹ יָרָה בַיָּם וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם סוּף" (שמות טו, ד), "וַיִּקְשֹׁר עָלָיו פֶּקַח בֶּן-רְמַלְיָהוּ שָׁלִישׁוֹ" (מלכים ב' ט"ו, כה). ב) מידת נפח לחומרים יבשים: "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן וְכָל בַּשָּׁלִשׁ עֲפַר הָאָרֶץ וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם" (ישעיהו מ, יב). אך היכן מצינו שהמילה "שָלִיש" משמשת מלשון "החלק האחד מתוך שלושה חלקים שווים", וכן המלה "רָבִיעַ"?

מרן ראש הישיבה

1) נכון. אבל לא מצינו כן בשום ספר. והגר"ע יוסף קורא: שָׁלִישׁ בתורה שָׁלִישׁ בנביאים וכו'.
2) גם לא מצינו שְׁלִישׁ בשום מקום בתנ"ך.

שאלת המשך:

אם לא מצינו שְׁלִישׁ בשום מקום בתנ"ך, מדוע לא נכתב בנוסח פיטום הקטורת "לִשְׁלִישִׁית וְלִרְבִיעִית [המדה]" שהן לשונות שמצינו בתורה (שלישית/רביעית ההין)?

הרב יהונתן קויתי

שְׁלִישִׁית הין היא סמיכות, ובפטום הקטורת אינה בסמיכות. ועכ"פ הכוונה שלפטם את הקטורת שליש ממדתה לא שמענו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0