שאל את הרב
notifications_noneprintwatch_laterfavorite
אא
בבית הכנסת היכן שאני מתפלל קיים נוהג להלן: בשבת בראשית עולים לתורה לפי הסדר הזה: כהן (קורא פרק ראשון בבריאה), לוי (קורא פרק שני בבריאה) אחר כך מעלה חתן מעונה, חתן תורה, חתן בראשית ולאחר מכן מכריז שלישי בכבוד וממשיך בסדר הזה. האם סדר העולים לתורה הוא מנהג או שהוא הלכה?
בשאר שבתות השנה מעלים 3 מוסיפים וחלוקת הפרשה אינה לפי סדר הפרקים שני שלישי והלאה. החזן מחלק את הפרשה כראות עיניו כך שהציבור קונה מצווה מסויימת אינו יודע היכן הוא עולה. ברוב המקרים המוסיף מקבל חלק גדול ומרכזי בפרשה. לדוגמא: מקרים עליית שלישי הוא רביעי יוצא 3 או 5 פסוקים מתוך פרק שני או שלישי והמוסיף מקבל פרק שלם לדוגמא: מחמישי עד ששי או ששי עד שביעי. ויש כאלה שאינם קונים עלייה לתורה רק משום אי סדר שקיים בחלוקת הפרשה.

הרב משה שטר

מבחינה הלכתית אין בעיה לחלק כל הפרשה להרבה עולים ומוסיפים, בתנאי שיחלק ויפסיק הקורא בתורה במקום שמותר להפסיק בו, היינו כל שלא מפסיק בתוך טווח של שני פסוקים הסמוכים לפני או אחרי פרשה פתוחה או פרשה סתומה כמבואר בשלחן ערוך (אורח חיים סימן קל"ח). ולכן אם החזן הנ"ל מחלק לפי הסימון המיוחד לזה בחומש איש מצליח של הישיבה שסימנו שם בכוכב תוך הפרשה היכן מותר להפסיק אין בזה שום בעיה הלכתית, אבל אם אכן החזן אינו תלמיד חכם ומחלק לפי ראות עיניו הרי זה לא טוב.
[בענין חילוק פרשת בראשית - כעין זה היה המנהג בבית הכנסת על שם רבי חזקיה באי ג'רבא, שהיו שבעה עולים לפי ימי הבריאה - כל אחד קורא יום אחד, ואח"כ חתני מעונה, תורה ובראשית, ומשלים קורא "זה ספר תולדות אדם" עד הסוף. עיין בקונטרס עטרת זקנים (פרק ג') הנדפס בסוף ספר שערי רחמים להרה"ג רבי מנחם מאזוז זצ"ל].
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0