Menu
שאל את הרב
print
אא

יש כמה שאלות שמציקות לי, דבר ראשון היחס לגוי. יש כמה וכמה הלכות, שלא עולות בקנה אחד עם חוש הצדק הטבעי. (ואני מקווה שאני טועה) למשל כל גוי שעבר על אחת משבע מצוות חייב מיתה. אפילו עבר על גזל, וגזל פרוטה אחת. אז למרות שזאת לא הלכה למעשה, בגלל שאין יד ישראל תקיפה, וחוששים מאיבת הגויים. איך אפשר לקבל דין עקרוני כזה, להוציא אדם להורג בגלל שהתפתה וגנב מסטיק מהחנות? היכן הפרופורציה בין החטא ובין העונש? או למשל הדין שאין מחללין את השבת כדי להציל גוי. שוב פעם זאת לא הלכה מעשית, אבל זאת הלכה עקרונית, שאם הנסיבות יאפשרו יישמו אותה. אני מנסה לתאר לעצמי גוי מפרפר למוות, גוי מדמם וזועק לעזרה, והיהודים מסביבו יכולים בקלות להצילו, אבל ההלכה אוסרת עליהם, כי הצלתו כרוכה בחילול שבת. (ונראה לי שנפסק בשולחן ערוך, שאין מיילדין גויה בשבת אפילו אם זה לא כרוך בחילול שבת, שאת זה אני ממש לא מבין) איך יתכן שערך שמירת השבת גבוה יותר מערך חיי אדם?
אלוקים רוצה שנראה אדם משווע לעזרה ועומד למות ופשוט נתעלם ממנו? או למשל יש הלכה ברמב"ם, (הלכות איסורי ביאה) שגם אם ההלכה הזאת לא להלכה למעשה, וחולקים עליה. עדיין היא כתובה כהלכה דעה לגיטימית. אני מדבר על ההלכה שקובעת שאם יהודי, אנס ילדה גויה בת שלוש, הורגים את הילדה, כי ליהודי באה תקלה על ידה. איך אפשר לקבל דעה כזאת ולא להתקומם מוסרית? הרי לא מספיק שהילדה הקטנה סבלה על ידי אותו יהודי, גם הורגים אותה בסוף?
שמעתי פעם אמירה של סטיבן הוקינג – שללא הדת האנשים הטובים יעשו מעשים טובים והאנשים הרעים יעשו מעשים רעים. אבל הדת יכולה לגרום לאנשים טובים לעשות מעשים רעים. והשאלות שמציקות לי, הזכירו לי את האמירה הזאת.
לסיכום, האם אני כאדם שומר מצוות, יכול להיות גם אדם מוסרי, או שנגזר עליי מתוקף היותי אדם דתי להתעלם מחוש הצדק, המצפון, והשכל הישר, ולקבל את עקרונות התורה וההלכה במקום שהם סותרים את המוסר הטבעי.
ועוד שאלה אחרונה בנושא אבולוציה. איך אפשר להסביר שערות שצומחות על הגוף במקומות שלא צריך. כמו למשל על האף או האוזניים. למה שהבורא יצמיח שערות במקומות שאין בהם תועלת (כך זה לפחות נראה) ורק מכערות את הגוף? לאבולוציה יש תשובה, כי קודם כל אין תכנון והכל מקרי. ודבר שני האב הקדום של האדם על פי האבולוציה היה סוג של קוף שעיר. או למשל איך ניתן להסביר את שיני הבינה שאין להם מקום בחניכיים? שגם כאן האבולוציה אומרת שלאב הקדמון הייתה לסת גדולה יותר.

מרן ראש הישיבה

לפני כשבעים שנה חשבו הרופאים שכדאי לכרות את מעי התוספתן מיד בהוולד התינוק לחסוך ממנו מחלת הפינדיציט. וכן חשבו לכרות את הטחול שיהיה קל לו לאדם לרוץ. כי לא מצאו שום תפקיד לטחול בגוף. וכן שקדי גרון וכדומה. ואח"כ החליטו שלא כל דבר שנראה לנו מיותר הוא מיותר. הכל נובע מחסרון ידיעה (בינתיים מצאו תפקיד לטחול). והוא הדין לשאלותיך שיטת האבולוציה היא שגעון מוחלט. אי-אפשר למוח האדם שייברא בלי בורא.
על השאלות הראשונות – אם ידעת באיזה מצב מוסרי היו העמים פעם לא תשאל כלום. כדאי ללכת להודו ולראות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן