Menu
שאל את הרב
print
אא

במסכת ברכות מסופר על בריונים שחיו בשכונתו של רבי מאיר והוא התפלל עליהם שלא יחיו, וברוריא אשתו אמרה אמרה שכתוב "יתמו חטאים מן הארץ..." ולא כתוב חוטאים, ושיתפלל עליהם שיחזרו בתשובה... בפסוק "יתמו חטאים..." במילה חטאים האות ט' היא דגושה מה שאומר שהכוונה היא לאנשים חוטאים כמו שמפרש רש"י במקום. רציתי לשאול את כבוד הרב, מדוע שינתה ברוריא את משמעות המילה אם באמת כוונת המילה היא לאנשים חוטאים ולא לחטאים?

רבני בית ההוראה

כבר נשאל על זה מרן ראש הישיבה שליט"א בספרו הבהיר מקור נאמן והשיב שזה דרך דרש ולא פשט, וטעמו מדלא כתיב חוטאים בוי"ו קרי ביה חטאים. ע"ש. ועיין עוד בספר משמרות כהונה מה שיישב בזה, וכן בספר ברית כהונה מערכת המ"ם אות למ"ד.


 

שאלת המשך:

א. בנוגע לשאלה על "יתמו חטאים", שנשאלה לאחרונה. הרה"ג משה צוריאל שליט"א עמד בזה וכתב שברוריה ע"ה אמרה לרבי מאיר ע"ה שאותם בריונים אינם רשעים כל כך שהם "חטּאים", אלא הם "חוטאים", ומכיון שכתוב "יתמו חטּאים" ולא "חוטאים", אין לך להתפלל עליהם שימותו כי אם שיחזרו בתשובה שלמה. אולם על חטּאים - עליהם יש להתפלל שימותו. בספרו אוצרות האגדה על עין יעקב, כמדומני.
ב. "שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול", "למו" נקרא במלעיל או במלרע?
ג. בחג הסוכות, בברכת האורח, חשבתי שאפשר לומר "הרחמן הוא יברך את בעל הסוכה הזאת". [בפועל אני אמרתי "בעל הבית הזה ובעל הסוכה הזאת"]. האם כך ראוי לומר?
ד. שמעתי בשם רב אחד הי"ו כי אין נכון על פי הדקדוק לומר נְקַבְּלָה [כגון "לכה דודי לקראת כלה פני שבת נקבלה"], אלא צריך לומר "נקְבִּילה". מה הרב אומר? [יתכן כי השמועה אינה נכונה, טרם בדקתיה כהוגן].

מרן ראש הישיבה

ב)מלעיל.
ג)אפשר.
ד)לא נכון. אומרים קבלת שבת ולא הַקִבלת שבת.


 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew


 

דילוג לתוכן