Menu
שאל את הרב
print
אא

בעדה שלנו נוהגים בעשרת הדברות שקוראים בפרשת יתרו בשבועות, ובפרשת ואתחנן, בזמן ששליח ציבור מגיע לקריאה של עשרת הדברות, כל הקהל עומד על רגליו וקורא פיזמון מיוחד עבור מעמד זה שנקרא "יום מעמד סיני". בכל שנה יש מחלוקת האם לעמוד או לשבת בזמן קריאת עשרת הדברות. השאלה היא כך, אבותי ואבות אבותי נהגו כך ואני מאמין שהיה להם על מה לסמוך בכך שעמדו בזמן קריאת עשרת הדברות, מי אני ומי אחר ובטח אחר שלא קרוב לקהלתנו יכול לבטל מנהג זה?

הרב אדיר כהן

המנהג לעמוד בעשרת הדברות – הוא מנהג האשכנזים וחלק גדול מהספרדים, ובהם קהילות תוניס מרוקו לוב ואלג'יר ויש להם סימוכין מהראשונים: מספר ארחות חיים (הלכות תפלת המועדים סימן ז) ומהכל בו (סימן נב) וספר המחכים (עמוד לה) ומספר החזקוני (פרשת יתרו) ומעוד ראשונים ואחרונים וכן קיימו מנהג זה מאחרוני דורנו.
וכתב מורי ורבי הגאון הרב מאיר מאזוז נר"ו בירחון אור תורה (אב התשל"ד סוף סימן כ"ז בהערה) שיעלו את רב בית הכנסת ויעמדו לכבודו בכל הקריאה ובזה הכל מודים שמותר. וכן כתב בשו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן קעד). ועיין עוד במה שכתבנו בזה בס"ד באורך בשו"ת ויען הכהן חלק א' (סימן ט"ל), ליישב מנהג אבותינו בזה. ואין כאן מקומו להאריך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן