Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר להעלים מס לפעמים כמו שרבים עושים האם זה נחשב גזל ציבור כשהציבור עושה זאת בעצמו?

הרב מצליח מאזוז

דעת מרן הראשון לציון הגאון הרב עובדיה יוסף (שליט"א) בתשובה בספרו יחוה דעת שאסור להעלים מס ורק תלמידי חכמים אינם צריכים לשלם מס כמבואר בשלחן ערוך, ואין המדינה יכולה לחוקק חוק נגד השלחן ערוך. אבל יש פוסקים הסוברים שמותר להעלים מס וכן דעת הגאון הרב משה לוי זצ"ל שמותר לשלם מס הכנסה אף על פי שחלק מהכסף הולך לדברים שליליים, אבל מותר גם להעלים.

שאלת המשך:

האם ככה מחנכים אברכים? להעלים מס שניצרך כדי לספק צורכיהם של ישראל?! ככה מלמדים כדי לחמש את החילוניים עוד כנגד הדתיים?! איך הגענו למצב שאומרים לנו שמותר להעלים מסים שעליהם מתקיימת המדינה? אם אעלים מס מאיפה יהיה לתמוך גם בבני תורה וכו' וכו' קטונתי  לצערי מלהבין דיבורים כאלה!

הרב מצליח מאזוז

אחי! לא מערבים פוליטיקה עם הלכה. ישנו דיון הלכתי האם אומרים דינא דמלכותא דינא ויש דעות לכאן ולכאן, אמנם גם אם נאמר דינא דמלכותא דינא יש אוסרים לשלם מסים כיון שהמדינה מתקצבת חילולי שבת ודברים אסורים נוספים נמצא שמכספו של כל אדם המשלם מסים נעשים דברים אסורים (אגב מטעם זה הורו רבני האשכנזים למפלגת יהדות התורה שלא להיות שרים בממשלה כי על ידי כך הם שותפים בעל כרחם לכל החלטות הממשלה).
ואמנם ביחוה דעת כתב להתיר ע"פ דברי הרמ"א ביורה דעה שאם המלך גובה מס לעבודה זרה אסור לתת, אבל אם גובה מס כללי עבור כל צרכי המדינה מותר לתת מס ואע"פ שהמלך נותן מכסף זה גם לעבודה זרה, ולפי דעת הרב יחוה דעת כיוון שמותר לשלם מסים ממילא חייבים לשלם בגלל דינא דמלכותא.
אולם יש חולקים וסוברים שכוונת הרמא שמותר אך לא חובה כיון שסוף סוף חלק מהכסף הולך לעבודה זרה או לדברים אסורים אחרים, מעתה אין חיוב מצד דינא דמלכותא לשלם מסים, ונראה לי שרוב העולם סוברים כך ולכן לא מקפידים שנהג מונית יפעיל מונה, ושהקבלן יביא קבלה, ומוכר הפרחים חשבונית, ועוד אלפי דוגמאות. וכל הדין בזה הוא לכלל תושבי המדינה, אבל לבני תורה ולאברכים לכל הדעות פטורים ממס.
אם המדינה תחליט לדוגמא שהמע"מ ילך כולו לדברים טובים כמו תשתיות ותאורה וכיוצא אז בודאי שחייבים לשלם ואסור להעלים מס ויהי רצון שנזכה לזה במהרה בקרוב אמן.

שאלת המשך: האם מותר להעלים מיסים ?

איפה הגר"מ לוי זצ"ל כתב על מסים?

הרב מצליח מאזוז

לא כתב זאת ! אלא אמר לנו זאת שלמדנו אצלו בשיעור בכיתה.

שאלת המשך:

מחד גיסא רוצים שיהיו מסים כדי שיהא אפשר לתמוך בלומדי תורה אך מאידך גיסא מעודדים להעלים מסים... הכיצד?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

אף אחד לא מעודד להעלים מס, אבל תורתנו תורת חיים, וגם למיסים יש הלכה, ובזמן חכמי הש"ס והבפוסקים גם הגויים ידעו לכבד אותה. וההלכה שיש סוגי מיסים שת"ח פטורים.

שאלת המשך:

הבנתי שדעת הרב עובדיה זצ"ל שתלמיד חכם מותר להעלים מס. רציתי לשאול, הרבה פעמים בשביל זה מוכרח לשקר בפיו, או לחתום שקר. גם בזה התכוון הרב שמותר? או רק להעלים ולא להודיע.

הרב רזיאל כהן

אינני יודע, ובשו"ת יחוה דעת לא נתבאר זה.

שאלת המשך: שאלה על תשובת הרב מצליח שליט”א

ברמ"א יו"ד סימן רמג סעי' ב, כתב שדוקא ת"ח הבקי ברוב ש"ס, ויודע פסקי הגאונים, הוא פטור ממס, וא"כ למה הרב כתב שכל אברך ובן תורה, פטור ממס?

הרב מצליח מאזוז

במחילה מכבודו, שנית מלה אחת מדברי הרמ”א, ולכן נתקשית בהלכה זו. כתבת בשם הרמ”א שרק ת”ח “הבקי” ברוב הש”ס וכ’ו.

אבל הרמ”א כתב בלשון זו: שיודע לישא וליתן בתורה, “ומבין מדעתו” ברוב המקומות בתלמוד, ופירושיו, ובפסוקי הגאונים וכ’ו. עכ”ל. ורצונו לומר שאם יתנו לו סוגיא ברוב המקומות בשס ידע ללמוד אותה עם הראשונים והפסוקים, בלי עזרת רב שיבאר לו את הסוגיא.

ודבר זה בדרך כלל אברך בן תורה מסוגל לכך.

 

נ.ב. בודאי שמת לב שתנאי זה נזכר בדברי הרמ”א בלבד, ואילו מרן מרא דארעא דישראל לא הזכיר תנאי זה.

וכמה יום עבודה בזמננו? שמונה שעות. אברכי הכולל לומדים שמונה שעות ויותר כל יום. אשריהם ואשרי חלקם!

שאלת המשך: זבן שכיר בחנות

אני עובד בתור זבן בחנות והמעסיק שלי ביקש ממני לא להכניס חלק מהכסף שאנשים משלמים לקופה, אלא לשים אותו בצד, כנראה לצורך העלמת מס למרות שזה לא נאמר במפורש. האם מותר לי לעשות את זה או שעלי להתעקש לא לעשות זאת?

הרב מצליח מאזוז

יש בזה דיעות יש מתירים ויש אוסרים

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן