Menu
שאל את הרב
print
אא

לפי מנהג הספרדים, האם מותר לומר או לרמוז לגוי להרים החשמל בבית כנסת בשבת, אשר נערכת שם סעודת מצוה של רבים וסעודת שבת לדוגמא סעודת ברית מילה וסעודת שבת לאחר התפילה, על מנת שידלקו הפלאטות לצורך חימום האוכל, והאם יש הבדל בין אוכל יבש ולח?
ואם אסור אז באיזה דרך כן אפשר להפעיל הפלאטות? האם אפשר לכוין את השעון שבת שפסק לעבוד, לשעה הרצויה, על מנת שכשיופעל החשמל הכל יעבוד? ואם אסור באיזה דרך מותר? באם אפשר, האם יש עדיפות לכוין השעון לשעה הרצוייה או להזיז המתג לפעולה רצופה של השעון?

הרב משה שטר

אסור לומר או לרמוז לגוי לעשות כן. אבל אפשר להקל אם אומרים לגוי שיכוין את השעון שבת באופן שיופעל החשמל לא מיד אלא בדרך גרמא למשל בעוד רבע שעה אז הוי שבות דשבות במקום מצוה ומותר.
ואפשר עוד להקל בדרך אחרת, אם אומרים לגוי שידליק בצורה משונה כגון שיקח מקל ויצמיד אותו למפסק החשמל וירים על ידי שידחוק המקל בכתף ולא ביד וכך אפילו נדלק מיד הוי שבות דשבות ומותר במקום מצוה.
ודע שאופנים אלו מותרים אך ורק משום שיש כאן צורך גדול של מצוה אבל סתם כך כשאין מצוה וכדומה בודאי שגם אופנים אלו אסורים בהחלט.
ואגב, כללית עיין מה שכתב מרן ראש הישיבה שליט"א בענין שעון שבת בהגהות איש מצליח שעל המשנה ברורה חלק ג' בהקדמה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן