שאל את הרב
print
אא
אני עובד בחנות של מסחר תכשיטים ואינני מבדיל בין יהלום לחיקוי טוב. הביאה אלי לקוחה טבעת עם יהלום לתיקון ומסרתי אותה לצורף כדי לתקנה. הצורף הביאה לי מתוקנת ואני החזרתי אותה לבעלים. אחר כששה חודשים כשבעלת הטבעת כדבריה רצתה למכור את היהלום אמרו לה שהוא אינו אלא דמוי יהלום, והיא אומרת שלא מסרה בינתיים את הטבעת לאף אחד. ראוי לציין כי מדובר בלקוחה אמינה ואינני חושד בה שהחליפה את האבן. האם אני יכול לתבוע את הצורף? האם אני חייב לשלם ללקוחה את שווי היהלום? 

הרב חנן קבלן

נקדים ונאמר, הרי ידוע שכל האומנים הם מוגדרים כשומרי שכר כמו שכתב בשלחן ערוך חושן משפט (סימן שו סעיף א) ודינם מפורש שהם חייבים בגניבה ואבידה (שם בסימן שה סעיף ב). והיות והלקוחה נתנה בך אמון כי אתה עובד כתכשיטן, וקבלת את הטבעת עם היהלום לתקן נחשב אתה לשומר שכר.
לכך לפי התיאור שכתבת נראה כך: אם הלקוחה הביאה או הוכיחה שהיא נתנה לך יהלום (וידוע שיש היום תעודה על יהלום שהוא אמיתי ושאינו מזוייף) ואתה מאמין לה שבמשך ששה חודשים היא לא החליפה את היהלום בחיקוי, נראה שאתה חייב לשלם לה עבור היהלום, ואחר כך תתבע את הצורף בבית הדין.
אבל אם אין הוכחה שאכן הביאה לך יהלום רק לפי דבריה שהיא אומרת זה היה יהלום אינך מחוייב להאמין לה, כי המוציא מחבירו עליו הראיה כל שכן את הצורף אינה יכולה לתבוע כי אולי גם הוא יאמר זה לא היה יהלום, אלא אם כן אתה מאמין לה בדבריה שזה היה יהלום ועליך להוכיח לצורף שזה היה יהלום, ויכול להיות שמהיכן שהיא קנתה את היהלום נתנו לה חיקוי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0