Menu
שאל את הרב
print
אא

מדוע בסידור "איש מצליח" נבחר הנוסח "שלא שם חלקנו כהם ולא גורלנו ככל המונם" לעומת הנוסח "שלא שם חלקנו כהם וגורלנו ככל המונם"? והאם מי שאומר כנוסח השני טועה, ומדוע?

הרב אמיר דאדוואנד

כתוב בזוהר הקדוש (פרשת וישלח) והובא בפוסקים, שצריך האדם לבאר את דבריו בתפילתו שלא תהיה נשמעת לשתי פנים, לפיכך נכון יותר לומר כנוסח הגורס "ולא" גורלנו כיון שלנוסח השני ישנה משמעות הפוכה שגורלנו ככל המונם ח"ו. ומסתבר מאוד שהנוסח ולא גורלנו הוא המקורי שהרי כל הנוסח של עלינו לשבח בנוי על בתים של ארבע ארבע תיבות (לבד מעיקר התוכן : ואנחנו משתחוים ,,, הקדב"ה שהוא" ומלבד הפסוקים) עלינו לשבח לאדון הכל | לתת גדולה ליוצר בראשית | שלא עשנו כגויי הארצות | ולא שמנו כמשפחות האדמה | … וכן נמצא בפירוש רבנו בחיי, וכן גרס הרמב"ם (ראה מהדורת פרנקל) וכן הכריע הגאון רבי שאול הכהן. אמנם האומר כנוסח השני אינו טועה כי הוא מתכוין שה "שלא" הראשון במשפט חוזר גם על גורלנו וזה בתנאי שלא יפסיק בנשימה בניהם, אבל מי שאומר שלא שם חלקנו כהם ועוצר ונושם ואחר כך אומר וגורלנו ככל המונם – הוא טועה.

שאלת המשך: “גרסת ולא גורלנו” ב”עלינו לשבח”

הרב כתב שגם הרמבם גרס ולא גורלנו. השאלה היא: היכן בידיוק כתב זאת הרמבם באיזה ב חלק ובאיזה פרק?

הרב חנוך הכהן

בסוף ספר אהבה יש נוסח התפילות מהרמב”ם, ושם (במהדורת פרנקל נמצא כל הנוסח, אבל בדפוסים המצויים דלגו על נוסח זה) בברכה הראשונה של מוסף של ראש השנה הביא את נוסח עלינו לשבח, ושם כתב “ולא” גורלנו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן