כיריים בפסח
אין חובה לקחת כירים חדשות, צריך לנקות אותם היטב ואח”כ לעשות להם הגעלה. ומכל מקום טוב שיהיו כירים לפסח.
מדוע בהגדה של פסח ב"כורך" אנו אומרים זכר להלל הזקן... לקיים מה שנאמר "על מצות ומרורים יאכלוהו" שבכלל פס' זה נאמר בפסח שני, למה שלא נאמר את הפס' שנאמר בפסח ראשון "ואכלו את הבשר בלילה הזה..על מרורים יאכלוהו"?!
מאת: פלוני | תאריך: ה׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ו – מרץ 15, 2016
מחילה זה לא בגלל שזה פסוק קצר. התשובה לעניות דעתי מכיוון שאנו בשעת אמירת ההגדה לא קיימנו הפסח כהלכתו, ההזדמנות שלנו הבאה היא בפסח שני ולכן שייך לומר הפסוק של פסח שני. הלל חלק על חבריו בדין כורך בפסח ראשון ושני אנו נקיים בהזדמנות הקרובה פסח שני.
הפסוק הובא לתת טעם למנהגו של הלל עצמו, שהוא בגמרא הנ"ל. ומה שכתב הרב העונה בלשון "אולי" זה דרך ענוה, ופשוט הוא שזה הטעם העיקרי, שהעדיפה הגמרא פסוק בן שלש תיבות על פסוק בן שש תיבות, ולא גרע ממה שמזכירה הגמרא בכל מקום פסוק "ונתן הכסף וקם לו" שאין פסוק כזה וכמו שהעירו התוספות (שבת קכ"ח), עיין עליהם. וטעם זה פשוט ואמיתי יותר משאר הטעמים שכתבו בזה.
מאת: פלוני | תאריך: ט״ו באייר ה׳תשע״ו – מאי 23, 2016
שוב במחילה אין קשר בכלל למה שהבאת כהוכחה למשיב. התוס' בשבת מביא את זה שהלשון שונה אך הכוונה של הגמרא באמת לפסוק אחר ומסביר זאת על דרך שזו דרכה של הגמרא בעוד מקומות וכו'. בפסח הפסוק שונה במהותו והגמרא בחרה לצטט דווקא את הפסוק של פסח שני כי יש לכך תכלית. אז כדאי להתאמץ ולחפש תשובה יותר הגיונית עם מהות והעמקה... ומלבד זאת הראייה שתוס לא הביאו את הדוגמא של פסח שני...כמקום שהגמרא מקצרת בו... וקצת יוהרא לומר שזהו ה "טעם העיקרי"... "פשוט ואמיתי" ויש עניין לומר- "למד לשונך לומר איני יודע..."
במחילה, קשה לך לקבל דברי אמת כיון שיש לך בזה פלפול נחמד. אבל הפלפול שלך אינו עונה מה הקשר בין הלל לפסח שני, למרות כל האריכות שבתשובתך.. לענין ה"מהות והעמקה" שלך, כבר ציין על זה מוהרמ"ך בספריו לדברי רב חסדא (שבת ק"מ עמוד ב') שהפירוש הנחמד שלך הוא בגדר "ירק" והפירוש הפשוט של הרב המשיב הוא בגדר "בשר ודגים". ה"ראיה" שלך ממה שהתוספות לא הביאו דוגמא של פסח שני אינה ראיה כלל, כי התוספות מדברים על פסוק שאינו קיים כלל, ועל זה אמרתי "לא גרע" דהיינו שהנידון דידן עדיף טפי. ורשום בזכרוני שכתבו בעלי הכללים שדרך הש"ס להביא פסוקים שהם אינם המקור האמיתי לדין. לענין "יוהרא", עיין שו"ת אבקת רוכל (סימן קנה") לענין לחלוק על הראשונים, ודון מינה ואוקי באתרין. מה גם שאיני אומר כן על דברי עצמי רק על דברי המשיב הראשון.
לסיום, אני מתנצל על הלשון הבוטה, וביקשתי שישמיטו אותה (וכן את המשפט שאתה כתבת "כעורבא פרח"). תשובה זו נשלחת לך באופן אישי ולא מתפרסמת כדי לא לשוות לזה אווירה של ויכוח ומריבה. אם בכל זאת אתה סבור שהצדק איתך אתה מוזמן לשלוח שנית את שאלתך, והקורא יבחר ויקרא.
מאת: פלוני | תאריך: ט״ו באייר ה׳תשע״ו – מאי 23, 2016
ראיתי בהגדה של פסח שהוציא הרב שמואל אליהו ושם כתב הרב מעשה על חכם צדקה הזקן והרב מרדכי אליהו זצ"ל שדנו בעניין זה. והרב ענה שתשובה זו שאנו לפחות נזכה לקיים את פסח שני אין לה בסיס ויסוד שהרי בשנה זו לא היינו חייבים בפסח ראשון ולכן אין עלינו חובה גם על פסח שני גם אם יבנה המקדש עד פסח שני.
יש בדבר מחלוקת בתוספתא דפסחים (פרק ח' הלכה ד').
מיהו משתיקת הרמב"ם מדין זה בפרק ה' מהלכות קרבן פסח משמע דסבירא ליה כתנא קמא שאין הצבור עושים פסח שני.