Menu
שאל את הרב
print
אא

בשבועות ובהושענא רבה שנשארים כל הלילה ערים ואדם מרגיש עיפות ורוצה לנוח, האם עדיף שינוח תחילת הלילה ואז ילמד עד הבוקר או ילמד בתחילת הלילה ואז ינוח עד הבוקר?

הרב רזיאל כהן

לעניות דעתי אם ברור לו שיהיה מי שיעיר אותו, עדיף לישון בתחילת הלילה, ולהקדיש את חציו האחרון ללימוד, שהרי ידועה מעלת העוסק בתורה אחר חצות על פי הקבלה. ומה גם שעיקר טעם המנהג להשאר ערים הוא תיקון לאבותינו שאיחרו לקום למעמד הר סיני, ואם ישאר בלילה ער עד מאוחר ויקום בבוקר מאוחר – לא תיקן כלום. לכן עדיף לישון בתחילת הלילה. אולם לגבי ליל הושענא רבה, עיקר התיקון הוא לקרוא את ספר דברים קודם חצות הלילה (עיין בשער הכונות ענין סוכות דרוש ו', וחמדת ימים פרק ו' דסוכות ד"ה ואשר), לכן עדיף להשאר ער עד חצות לילה ולקרא אז ספר דברים ובסוף הלילה ילך לישון.

שאלת המשך:

האם מה שנאמר בשם האר"י זצוק"ל בעניין ההבטחה לשמירה כל השנה למי שלא ישן בליל שבועות נאמר גם על שינת עראי לדוגמא נמנום על הכסא או שימת ראש על השולחן/סטנדר למספר דקות תוך כדי הלימוד בלילה בבית הכנסת/בית המדרש??

הרב רזיאל כהן

מי עלה שמים וירד ?

כמדומני לפני זמן רב שאלו את מרן רה"י נר"ו לגבי אדם שנתנמנם מעט לאנסו בליל תיקון כרת – אם עלה לו, והשיב מרן: "לא נתנה תורה למלאכי השרת".

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן