שאל את הרב
print
אא
1) מדוע קבעתם בפרשת בהעלתך את מלת "שטו העם" למלעיל ולא למלרע (ודלא כהרב מנחת שי) נא להשיב בארוכה יען כי לא נמצה אתי חוברת אור תורה?
2) מדוע עוד קבעתם את המלה "ורבצה בו כל האלה" וכו בשוא נע והלא היא נסוג אחור וצריכה להיות בשוא נח וכמו "וילדה לו בנים ובנות","ויהי כי ארכו לו שם הימים"?
3) מנהג אנשי דמשק לומר "ונזרעה זרע" "ונקראה בשם" הריש בשוא קמץ ולא בשוא מה דעתכם בזה?
4) בברכת בורא פרי הגפן האם האות פ היא דגושה או לא (עיינתי כבר בארוכה בחזון עובדיה ברכות ובאור לציון ורצוני לדעת את שיטת הרב בזה נא להשיב בארוכה כי על פיך ישק כל עמי.

הרב יהונתן קויתי

1. המילה "שטו" היא מנחי ע"ו (כלומר שעי"ן הפועל הוא וי"ו) והשורש הוא "שוט" ובכל המילים מהגזרה הזו דינם להיות במילעיל. בפרשת וארא (שמות ז' כ"ח) כתוב "ועלו (מלרע) ובאו (מלעיל) בבתיך וגו". מדוע מלת "ועלו" במלרע "ובאו" מלעיל? תשובה: משום ש"עלו" היא מנחי למ"ד הפועל (שרש עלה), ומלת "באו" היא מנחי ע"ו (בוא) ולכן מלעיל. וגם כאן אותו הדבר.
2. המילים שכבודו הזכיר - ורבצה בו, וילדה לו, ארכו לו, כולן בשוא נע כיון שהן מלעיל "לא טבעי" (כלומר שהיו צריכות להיות במלרע רק באו מלעיל מדין נסוג אחור). ועל כן הן בשוא נע. כן דעת מוה"ר רבנו שאול הכהן זצ"ל בספרו לחם הביכורים.
3. המילים ונקראה, ונזרעה, נקראות בשוא קמץ - כן הוא לפי דעת הראב"ע ששוא לפני אות גרונית במילים הללו יקרא בשוא קמץ. (אולם אין ללמוד מכאן לכל המקומות, אלא היכן שנאמר נאמר והיכן שלא נאמר לא נאמר. ולכן בפרשת בהעלותך קראנו "עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם המ"ם של ואשמעה בשוא נע כרגיל.
4. לדעת מרן ראש הישיבה נר"ו פ"א של פרי דגושה היות שההפסק הוא: בורא פסיק פרי הגפן. ואם ההפסק היה בורא פרי פסיק הגפן. היה יכול להשמע שמי הוא שברא את הפרי? הגפן. ולכן מפסיקים כאמור. ועוד דקרא כתיב בישעיה (מ כח) "בורא (בטרחא) קצות (במאריך) הארץ (באתנח)".

שאלת המשך:

בעניין שאלה מס 1 : למדנו באתר זה כי פעלים מגזרה זו יופיעו מלרע כשהם לפני אותיות אהח"ע.(?)

מרן ראש הישיבה

זה לא תמיד.
וכאן בספרו של רוו"ה מביא מחכם קדמון בשם יהב"י הנקדן (לפני 200 שנה) שמלת שטו מלעיל.וכ"ה בתנ"ך קורן.
והרוצה לחוש לדעה השניה יאמר הפסוק פעמיים 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0