שאל את הרב
print
אא
1. עיסה שעירבו בה תבלינים, סוכר, ריבה וכדומה האם צריך להפריש ממנה חלה? וא"כ האם בברכה?
2. אישה עשתה עיסה של 3 קילו קמח ושכחה להפריש חלה (בשלב זה).לאחר מכן חילקה העיסה לשניים-חלק 2 קילו וחלק 1 קילו. לחלק הקטן הוסיפה תבלינים, ריבה וסוכר - ועשתה מעין לחמניות קטנות מתוקות והכניסה לתנור. בשלב זה נזכרה שלא הפרישה חלה וחשבה להפריש לאחר כל האפיה מן האפוי-חלה. לאחר שהוציאה הלחמניות-רצתה לטעום מן הלחמניות מעט -בירכה: בורא מיני מזונות ונזכרה שעדיין לא הפרישה חלה - בחשיבה מהירה החליטה לטעום מהלחמניה בלשונה מבלי לנגוס מהלחמניה-וכך עשתה, היא טוענת שטעם מתיקות היה ושואלת: 3. האם היתה ברכה (מזונות) לבטלה? כלומר: האם העיסה המתוקה (1 קילו) אסורה באכילה (שלא הפרישו חלה:דבר האסור) ולכן לכתחילה לא היה צריך לברך?
4. לאחר כל האפיה (של 2 העיסות) צירפה הכל יחד והפרישה חלה מן האפוי- האם כך צריך לנהוג?

הרב אליהו מאדאר

1. עיסה שיש בה שיעור חייבת בחלה אף אם ערבו בה סוכר ושאר דברים, כי שם לחם עליה. ומה שאין מברכים עליה המוציא רק מזונות, זהו כיון שאין רגילים לקבוע עליה סעודה, אבל נקראת לחם וחייבת בחלה בברכה.
2. דבר האסור באכילה, אסור אפילו בטעימה. ולא הקילו חז"ל בטעימה אלא לגבי ברכה, שאמרו מטעמת אינה צריכה ברכה, כי אינה הנאה גמורה וחשובה. אבל באיסור, אסור אף לטעום. כן כתב הריב"ש בבתשובה ונפסק להלכה. ורק גבי חלת חוצה לארץ הקילו חז"ל שאוכל והולך ואחר כך מפריש.
3. העושה עיסה שיש בה שיעור ונתחייבה בחלה, אף אם שכח להפריש וכבר אפאה ככרות ככרות, אין צריך לצרף הכל יחד, כיון שכבר נתחייבו. אלא כל שהם לפניו מפריש מאחד על כולם.
4. העושה עיסה גדולה שיש בה שיעור על דעת לחלקה לשתי עיסות, אם שתי העיסות עשויות באותו עניין ששתיהן מלוחות או שתיהן מתוקות, חייבת בחלה אף אם אין בכל עיסה שיעור.
5. ואם דעתו לחלק העיסה לשתי עיסות ולעשות כל אחת בעניין אחר, כגון שזו מתוקה וזו מלוחה, ויש עניין ומקפיד שלא יתחברו שתיהן שלא יעבור מעט מכאן לכאן, הרי כל עיסה לעצמה ואם בכל אחת אין שיעור, פטורה מחלה. ואם באחת מהן יש שיעור היא חייבת בחלה, והשנייה פטורה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0