שאל את הרב
print
אא
1. בערב פסח לפני כניסת החג הפעלתי מכשיר הקלטה המקליט ללא הפסקה היות ורציתי להקליט את ליל הסדר. אציין שיש 2 סוגי הקלטה-האחד מקליט כאשר יש קול ומפסיק כשיש הפסקה אך ביטלתי את הסוג הזה כך שהמכשיר הקליט ללא הפסק. האם יש בעיה בכך?
2. בערב שבת שעון מעורר ששמתי בבית הכנסת החל לצלצל ברעש גדול שהפריע מאוד לתפילה ועל כן לקחתי אותו מהר אל מחוץ לבית הכנסת. האם עשיתי נכון או טעיתי? 

הרב רחמים מאזוז

על השאלה הראשונה היה צריך לשאול קודם ולהתיעץ אם מותר. ובודאי שזה לא בסדר. ולדבריך יניחו גם בבית הכנסת מחשיר הקלטה להקליט החזן מהולל שמנעים התפילה! רגילים לחשוב שכל דבר שנעשה בשעון שבת אין בו עבירה, וזה לא נכון, אם משתתפי ליל הסדר יודעים שהם מוקלטים כל אחד ידאג להשמיע קולו או יאמר מילים שנקלטים ועושה מלאכה ביום טוב. וגם אם נאמר שהם לא יודעים ודבר שאין מתכוין הוא, אבל המקליט אותם הוא מכשיל אותם בעבירה ולפני עור לא תתן מכשול, וכבר נחלקו הרבנים בקשר למכשיר שהיחו בכניסה לכותל המערבי לקלוט אנשים שאינם הגונים והוא מצלם ומקליט כל מי שנכנס, ומרן הרב עובדיה יוסף נר"ו בספרו יביע אומר (חלק ט חאו"ח סימן לה) מתיר. ויש חולקים וכן שמעתי בשם הגרי"ש אלישיב נר"ו, וגם המתירים לא התירו רק לצורך פיקוח נפש כמובן. אבל סתם הקלטה כזו, בודאי שאסורה. ויש לברר ע"י שאלת רב אם מותר להשאירה. היה אפשר להקליט ליל הסדר ביום חול רגיל, להביא ג' מצות ושאר הסדר וכוסות יין ולערוך זה בהכשר כדת וכדין, זו דעתי. ועל השאלה השניה, נראה שהשאלה היתה בליל שבת ולא בערב שבת ממש שאז אין איסור בטלטול. (כך נהגו לקרא ליל שבת, ערב שבת). והנה אם השעון מיכאני [ללא בטריה –ע"י קפיץ]ולא אלקטרוני, נראה שמותר לטלטלו, כדי שלא יפריע מתפללים. אבל אם השעון עובד על בטריה יש מחלוקת אם מותר בטלטול ודעת מרן ראש הישיבה לאסור. וכאן שמפריע לצבור אם אפשר לקרא לגוי טוב. או לפחות יאמר לילד קטן שיטלטלנו. ובדיעבד, וגם שהיה צורך גדול,יש להם על מה שיסמוכו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0