מקום הנחת תפילין של יד.
שאלות נוספות בנושא1. כתב השו"ע סי' י',ס' ח': "קאפ"ה שהיא פתוחה בענין וכו'" וקשה לי כי בא"ד כתב "אם לא תהיה קבועה מחצי ארכה ולמטה",והרי גם בזה עדיין חייב להטיל ציצית לחומרא (כמו שכתוב בסעיף הקודם "ואם חציו סתום וחציו פתוח...")? 2. כתב השו"ע סי' כ"ז,ס' ז': "כי מקום יש בזרוע להניח שתי תפילין,כי העצם הסמוך לבית השחי מחציו עד הקובד"ו הוא מקום הנחת תפילין" לשונו ק"ק לי ,האם מתכוון לזרוע כשאומר "עצם הסמוך לבית השחי" ? ומהו "מחציו" ? 3. למה מרן רה"י פּסק במקור נאמן סימן ה' שאיטר יד קושר של ימין תחילה ,ובמ"ב 'איש מצליח' סי' בּ',ס' ד' בהערה 3 נפסק שיקשור של שמאל תחילה ?
הרב רחמים מאזוז
1. נראה כוונתו שאם חצי ארכה ולמטה סתום בקביעות וחלק העליון קבוע בו כפתורים לעשותו כסתום בזה מועיל. 2. עצם הסמוך לבית השחי זה הזרוע, מחציו לצד מטה (לזרוע האמצעית) נקראת קובדו, זה מקום הנחת תפילין. 3. אחר שכתבנו בהערות מצינו שיש בזה מחלוקת בפוסקים,ומובאים בספר הלכה ברורה, ודעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד.