Menu
שאל את הרב
print
אא

במשנה ברורה - איש מצליח (ח"א סי' קי"ג ס"ז), דנו אני וחברי מהי כוונת מרן הרב בהערה 5,6. חברי סובר שהמשמע מדברי הרב שאין צריך לכרוע בברכיו ואולם בסידור איש מצליח קודם תפילת 18 כתוב: כשאומר "ברוך" יכרע כריעת הגוף (בברכיו) בלבד וכו'. ע"כ. ולכאורה הדברים סותרים . ואילו אני סובר שלאור הנכתב בסידור, נראה להוכיח מדיוק דברי הרב: שא"ץ רק כריעת הגוף ואח"כ הראש. ע"כ. שגם במשנה ברורה כוונת הרב שיכרע בברכיו בעמידה. ילמדנו רבינו מי צודק. אם אפשר הסבר על ההבנה הנכונה מדברי הרב .

הרב רחמים מאזוז

האמת היא שהכוונה בהערות על מ"ב כריעה בלי ברכים. אך בסדור שנדפס לאחר מכן הורה ראש הישיבה לכתוב כריעה בברכים וכן עיקר. ואם יזכנו ה' נוציא לאור הערות מ"ב ח"א במהדורא מתוקנת ומחודשת נתקן גם זה.

שאלת המשך:

בהערת אי"מ על המשנ"ב שם הוסיפו שכך גם ראינו לגדולי רבותנו. וכך גם כותב הגרב"צ מוצפי בשו"ת מבשרת ציון שמכריע שצריך לכרוע 2 כריעות לפי הקבלה כידוע, והכוונה בזה ממש לגוף ולראש כפשוטו ולא לברכיים. ומוסיף שכך גם ראה לגדולי רבותיו בפורת יוסף שלא כרעו בברכים. האם בכ"ז דעת רה"י לכרוע בברכים והאם יש מקום שבו הרב (או רב אחר שסובר כמותו) האריך בנושא והכריע שראוי לפי הקבלה לכרוע בברכים? אם כן - אשמח שהרב יכתוב איפה כדי שנוכל לעיין בס"ד.

הרב אדיר כהן

עיין בשו"ת מחקרי ארץ ח"א (סי' ד') באורך, וגם דעת מרן רה"י מובאת שם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן