איספנדות
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
האם מותר לנו הספרדים לשאת שתי נשים הואיל ולא נשבענו בכתובה כי שמעתי שהיו כאלו בתוניס ובג'ירבא עם שני נשים? 3. האם חרם דרבנו גרשום שלא לקרוא במכתב שלא שייך לי ולא לשאת שני נשים לא חל עלינו כלל הספרדים?
בטוניס וג'רבא לא נשאו שתי נשים אלא לסיבה מסויימת. וזה לשון מר זקני ראב"ד ג'רבא מוה"ר הגאון רבי סאסי הכהן זצ"ל בשות זרע דוד ח"ב (חאה"ע סימן י"Z) אנן בדידן נוהגים שאין מניחים לאדם לישא אשה אחרת על אשתו כי אם בשביל איזה סיבה מוכרחת וכו' וגם באוזננו שמענו שכך הוא המנהג בטראבלס יע"א. ע"כ. והעתיק דבריו מכתב יד בספר ברית כהונה (אה"ע מערכת א' אות ד') וכשייש סיבה מספקת גם חכמי הספרדים בארץ נותנים לבעל רשות לשאת אשה על אשתו. עיין בשו"ת יביע אומר חלק ז' (חאה"ע סימן ג'). 3.אף שלא קיבלנו דבריו בתור חרם , בפועל נוהגים כדבריו על הצד היותר טוב כל שאין הכרח ועיין בתשובה הקודמת.