נשאלתי ע"י אחד המתפללים מדוע כתוב בפרשת תצוה "ואת אהרן ואת בניו תקריב והלבשתם ..." מדוע "תקריב" ולא "תקרב"? אמנם אונקלוס תרגם "תקרב" אך השאלה בעינה עומדת! השואל העלה תהייה שמא יש רמז על מה שקרה לשני בני אהרן?!
כבר תקנו במהדורת מכון הרב קוק מסרקסטא במקום מסרט ס”ט, ובאמת חפשתי וראיתי שהשטמ”ק מביא אותו הרבה פעמים בפרט בב”ק, וזה מה שכתב כאן שכתב “בפסקיו לב”ק”. ומאידך הר”מ מסרט ס”ט לא מצאתי בכלל שהביאו במקום אחר.
קשה לענות תשובה מלאה על שאלה זו. אך באמת נראה שבאה התורה להדגיש ולחזור ולהדגיש שעם ישראל עשו כאשר צוה ה’ ולא שינו מציוויו, וזו מעלה גדולה מאין כמוה. ואפשר לראות ג”כ כאשר הביאו את המשכן אל משה הפסוק מדגיש “וירא משה את כל המלאכה והנה עשו אותה כאשר צוה ה’ כן עשו ויברך אותם משה”.
באמת היה לנו בלבול בענין הזה, ועורך הסידור הרב אמיר דאדואנד שליט”א אמר לי שמרן שליט”א אמר לו לעשות בשוא פתח, אבל אח”כ שמע שחזר בו. על כל פנים עכשיו (י”ח שבט התשפ”ב) בררנו שוב מפי מרן שליט”א ואמר לומר בשוא, כי יש גירסאות בפסוק “ואחותי באזניכם” (איוב י”ג י”ז) בשוא, וכך מנהג העולם. [ומ”מ ודאי שהאומר בשוא פתח לא משתבש].
“מקף” כשמו כן הוא מקיף את שתי המלים ומצמידם יחד (כמו “אין מעשרים אלא מן המוקף”). המושג קו מפריד הוא סימן פיסוק חדש ואינו טעם מטעמי המקרא (וגם צורתו שונה בכך שהוא דק וארוך יותר ולפניו ואחריו יש רווח, לעומת המקף שהוא עבה וקצר וללא רווח לפני ואחרי).
אם כוונתך כשכתבת “שמות” על שמות כמו “הבל” ו”מתושלח” שהסגול שבהם משתנה לקמץ, אזי הכלל הוא ידוע שכל מלה שמסתיימת ב”שש נקודות”, כלומר, סגול סגול, כגון כֶּסֶף, אֶרֶץ, משתנה הסגול הראשון בטעמים אתנח וסוף פסוק לקמץ. וסימנך “אָפֵס כָּסֶף” אפ”ס ר”ת אתנח סוף פסוק, שבהם ינוקד כָּסף ולא כֶּסף.
גם מלה כמו “מתושלח” שמסתיימת בסגול ופתח, עיקרה הוא סגול סגול אך בתחבר ניקוד זה עם אות גרונית (א’ה’ח’ע’) הסגול ייהפך לפתח, כמו פֶּסַח, פֶּתַח. וכן גם מתושֶׁלַח (ועיקרו מתושֶׁלֶח – קשה למבטא), וממילא בהגיע באס”ף, כאמור, הסגול הראשון ישתנה לקמץ, כמו פָּסַח, פָּתַח, וכן מתושָׁלַח.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.