שלום כבוד הרב.רציתי לשאול מה צריך להיות אורך החצאית לאשה מעיקר הדין? (לפי הספרדים) (אם אפשר גם אז לציין מקור) תודה מראש!
הרב אליהו מאדאר
אמרו חז"ל (ברכות כד.) שוק באשה ערוה. ושוק היינו חלק הרגל שמתחת לירך הברך, שכל מה שהוא מהברך עד כף הרגל, נקרא שוק, והוא ערוה. ויש לזה ראיות רבות מהמקראות והתלמוד והפוסקים. וכן הכריע מרן הראש"ל נר"ו בשו"ת יבי"א ח"ו (עמוד קץ) ובטהרת הבית ח"ב (עמוד קסה) ומרן ראש הישיבה נר"ו בספרו סנסן ליאיר (עמוד צז). וכ"פ מוה"ר זצ"ל בספרו ברכת ה' (ח"א פ"ז סי"א). עש"ב. ואכמ"ל.
ולפ"ז גם שם צריך כיסוי כשאר מקומות הגוף, ואף אם לובשת גרביים, מ"מ אינו מספיק משני טעמים, האחד, שע"פ רוב היום הגרביים בצבע הרגל כמעט, ולא יעלה על הדעת שתלבש בגד בצבע הגוף. והשני, שהם צמודים לרגל וניכרת צורת הרגל ממש. וכמו שבודאי לא תלבש גרביים מעל הברך והחצאית קצרה מטעמים אלו, ה"ה מתחת לברך, שהשוק שם ערוה. ולכן יש ללבוש לצאית ארוכה המכסה את השוק. וכן היה מנהג אמותינו הקדושות מקדמת דנא, שלובשת חצאיות ארוכות. וכבר כתבו ע"ז מאמרים בחוברת אור תורה מלפני כמה שנים. וכן דעת הרבה מחכמי אשכנז. וכן פסק בשו"ת באר משה (שטרן) ובשו"ת משנה הלכות (קליין). וזכורני שכן הראוני בזמנו מודעה שיצאה לפני שנים רבות שצריכות הנשים ללבוש חצאיות ארוכות, וחתום שם כמדומה גם הגאון הצדיק ר' יוסף חיים זוננפלד זצ"ל. ואמ"א כעת. ועיין בספר גן נעול בקונטרס אחותי כלה, להרה"ג ר' אברהם ארבל הי"ו מירושלים, שהאריך לחזק ענין זה. עש"ב.
אמנם אין צריך שתגיע החצאית עד הקרסול כף הרגל ממש, אלא כל שמכסה עד פחות מטפח סמוך לקרסול, די בכך, שהרי סוף סוף השוק מכוסה בגרביים ואינו ניכר ובולט לאחרים. וכן דעת מרן הגאון ראש הישיבה נר"ו, ונתפרסם בחוברת אור תורה שנה זו (רק שט"ס נפלה שם, וצ"ל פחות מ-8 ס"מ). ואכמ"ל בזה.
שאלת המשך: טפח ערוה
מאת: פלוני | תאריך: ה׳ בטבת ה׳תשפ״ד – דצמבר 17, 2023
אם פחות מטפח ערוה מותר, א"כ נתיר לה גם לגלות פחות מטפח בדדיה.
הרב חנוך הכהן
הסיבה שמקילים בפחות מטפח ברגל כיון שהרגל מכוסה בגרב, ובמעט כזה לא שייך לטעון שניכרת צורת הרגל. וזה מבואר בתשובה הקודמת. וממילא גם במקומות אחרים מכוסים בגוף זה יהיה נכון אם לא ניכר צורת האבר. וכמדומה שכן מנהג רוב ככל הנשים.