שאל את הרב
print
אא
שאלתי לגבי העתקה במבחנים - בשו"ת אגרות משה כתב שיש בזה איסור מהתורה [לריטב"א], ובפרט באופן שעל ידי המבחנים מקבל תעודת גמר, שעל פיה יתקבל לעתיד לעבודה "דהוא גם גניבת דבר ממש, דהא משירצה לפרנסתו במשך הזמן להשכיר עצמו אצל אחר לעבוד בעסקיו, ורוצים ברוב הפעמים במי שגמר היטב לימודיו דחול, והוא יראה לו התעודה איך שגמר בטוב, ועל סמך זה יקבלהו, שזהו גניבת ממון ממש". וכן נקט בשו"ת שבט הלוי. שאלתי היא: א, האם יש הבדל בין העתקה במבחן שבו אני אמור לענות לבד מידע אגור במוח ואסור לי להשתמש בעזרת חבר בזמן המבחן. לבין עבודה שאני אמור להגיש למרצה , כלומר שאני לוקח עבודה ממישו בכסף או בחינם ומעתיקה ומביא למרצה, ואע"פ שאני אמור לעשות תעבודה לבד, כי כמו שמותר להיעזר בידע של אחרים בעל פה או בכתב כמו בספרים, אז גם כאן לקחתי עבודה של מישהו למדתי אותה ואני מגיש אותה אך שהיא, מה הבעייה? ב. ומה לגבי עבודות שהם רק בשביל הפרוטוקול בלבד כדי שיהיה לי סך מסויים של נקודות להשלמת התואר ואינם קשורים בכלל לנושא התואר, והרבה מהקורסים אינם קשורים לתואר בכלל רק בשביל השלמת הנקודות שמיועדות להכנסת כסף לאונברסטאות ולמכללות. וכאילו שגם מישו זוכר רבע מהחומר הנלמד בקורסים שעשה ב4 שנות לימודיו, הכל בלוף אחד גדול ותעשיית מסחרה. ג. וגם הטענה שהובא באגרות משה וודאית במציאות, כי היום לא רוצים אדם בגלל התעודה אלא בגלל כישורו במקצוע והתעודה היא רק הודאה שיש לו ידע בזה, ונכון שזה מוסיף לו כסף במשכורת, אבל דה עקא אם הוא לא יהיה טוב יפטרו אותו, כך שהתעודה לא מעלה ולא מורידה. ד. בשורה התחתונה האם מותר לי להרגיש עבודה [אחרונה לסיום התואר] למרצה שאינה שלי כדי לקבל תתואר ...יש להגדיש שעד עכשיו עשיתי הכל לבד פשוט העבודה הזאת בשביל הנקודות זכות, ואינה עניין לתואר. זה נראה שאני מחפש הקלות ,אבל ממש לא. פשוט בונים בניינים על יסודות רעועים. אשמח לקבל תשובה מנומקת ויסודית.

מרן ראש הישיבה

כל גניבת דעת אסורה. וחבל על המכתב המלא שגיאות כתיב. (עיין רמב"ם סוף פ"ב מהלכות דעות).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0