Menu
שאל את הרב
print
אא

במחילה, המשך לשאלה ותשובה 3621 בעניני דין תורה ופיצויים.א. מי שאינו חושש לצער ולבייש אחרים, גם מנדוי אינו חושש בד"כ. (במיוחד בימינו שכל כך נפוצים נידויים וחרמות בין יריבים.) אז מה התועלת בתקנת נדוי נגד מי שאינו חושש?ב. מי שמרויח ממון ע"י שגונב או מרמה או מזיק ממון חברו, לכל היותר יש לו לחשוש שמא יחויב להחזיר את הקרן. אם "אינן מגבין קנסות" אז אין למזיק מה להפסיד. אם יתפס וימצא חיב - יחזיר. ואם לא ימצא חיב - הרויח. מה התקנה נגד אחד שכזה? ומה הדין כשקשה להעריך את הנזק במדויק?

הרב דוד עידאן

א) אם אינו חושש מנדויים, גם אם נטיל עליו קנס לא ירצה לשלם. כל דברינו בזמן שכח בית הדין יפה. מה שהיום אי אפשר לכפות דיני התורה זה ענין של מציאות ולא תלוי בחז"ל.
ב) עיין בספר דיני ממונות, לגר"ע בצרי שליט"א ח"ד (עמוד ו) שכתב אדם שמוחזק לגנב ואין לו בושת פנים ולא הועילה תוכחה, חובה להודיע למשטרה בין בארץ בין בחו"ל, והביא הרבה פוסקים שפסקו כן, ומהם התשב"ץ ומהרשד"ם, ועוד. ויש להדגיש שאדם לא יסמוך על עצמו לעשות כן, אלא יתייעץ עם ת"ח.
לגבי שומת הנזק הפוסקים דנים האם מתייחסים לניזק עצמו שהנזק בשבילו הוא נזק גדול אולם כלפי העולם אין ממש בנזק, כגון קרע חליפה של חבירו שווי החליפה לפני הקריעה אם ינסו למכרה הוא אפסי, כי אין נוהגים לקנות היום חליפות משומשות, ואולם כלפי הבעלים הנזק הוא גדול, עיין בספר אמרי יעקב.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן