Menu
שאל את הרב
print
אא

שאלה על מגילת סוטה. הרמב"ם כותב [פ"ד מהלכות סוטה הלכה ט']: "אינו כותבה לא בקולמוס ולא בקנקנתום ולא בכל דבר שרישומו ניכר ועומד אלא בדיו שאין בו קנקנתום שנאמר וכתב ומחה כתב שהוא יכול להמחות ואם כתב בדבר המתקיים פסולה." וכן [שם הלכה י']: "נשאר במגילה רושם כתב ניכר פסולה עד שימחוק יפה יפה."א. ממה עושים דיו למגילת סוטה? הרמב"ם מלמדנו כיצד לא לעשות את הדיו ואינו אומר ממה יש לעשותו. האם יש צורך בשני חומרים - האחד משחיר והאחד מדביק, או רק בחומר אחד משחיר?ב. כיצד מעשה המחיה? גרוד יבש של הדיו אל תוך המים, או טבילת המגילה במים, או מזיגת מים על המגילה ושטיפת הדיו אל תוך המים המרים? עם שפשוף או בלי שפשוף?ג. דיו קנקנתום אינו כשר למגילת סוטה. האם יש בימינו דיו שהוא כן כשר?

הרב אדיר כהן

א) הרמב"ם כתב ממה יש לעשותו "דיו שאין בו קנקנתום" (ועיין הגדרת קנקנתום בגמ' במגילה דף י"ט ראש ע"א וברש"י שם).
ב) מהגמרא בסוטה (דף י"ח ע"א) ומלשון הרמב"ם (פרק ג' מהלכות סוטה הלכה י') מתבאר שמוחק המגילה לתוך כוס, ולא מבואר כיצד. ויתכן שלא משנה איך. אך לא מסתבר כאפשרות אחרונה שמוסיף מים אחרים אחר שצריך למחוק לתוך מים המרים, ואם שופך עליהם מים אחרים, הרי אינו מוחק לתוך מים המרים, אלא כבר נמחק לפני כן ושופך אל מים המרים מים נקיים עם דיו מחוק.
ג) לכאורה כן אחר שנדע את ההגדרות המדויקות של דיו ושל קנקנתום. ועכ"פ דין סוטה אינו נוהג בזמננו. ויהי רצון שנסכה לראות בבנין ביהמ"ק בב"א.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן