Menu
שאל את הרב
print
אא

1. מנו"א (ב/ו/ה) – התיר לתלוש תמרים מאשכול של תמרים, עפ"י תוס' ועוד ראשונים שפירשו את הגמ' בשבת עג: שיש על התמרים קליפה עליונה וכשהוא מכה בתמרים מפרק את הקליפה מן התמרים והוי כמו דש. אך בקונטרס בין השמשות לרה"ג מאזוז שליט"א כתב על התוס' שמסתבר שלא היו תמרים מצויים בצרפת בימי בעלי התוס', ולכן כתבו מה שכתבו. וא"כ יש לאסור לכאו', שהרי פירוש זה של התוס' אינו הגיוני, ונשאר להלכה פירוש רש"י (וכמו שהרה"ג שם כתב לענין צה"כ דר"ת)? 2. מנו"א (ב/ח/טו) – אסר לחתוך ביצה קשה לפרוסות דקות בכלי המיוחד לכך. ובהערה 43 באר שבכלי המיוחד לחיתוך דק דק – שם מלאכה ולא שם אכילה. אך לכאורה נראה שאין להחשיב זה כדק דק, שהרי הפרוסות הם גדולות? וכ"פ להקל בשש"כ (ו,ג).. 3. מנו"א (ג/יג/הערה 7) – כתב שאין צביעת מי האסלה נחשבת מלאכה מתקיימת, כי סופם להתלכלך ע"י עשיית הצרכים עליהם. אך בהערה 5 כתב שאין לחשוב את המעברת שרק כצובעת בדבר שאינו עומד לקיום, אע"פ שודאי שהאישה תרחוץ פניה אחר אכילה וכדו', כי דומה לכותב על בשרו, שאע"פ שחמימות הבשר מעברת הכתב הרי זה דומה לכתב שנמחק - כי האדם חפץ בקיומו והוא ראוי לקיום, ורק מחמת סיבה צדדית אינו מתקיים. א"כ גם בצביעת מי האסלה – האדם חפץ שהצבע יתקיים, והצבע ראוי לקיום, ורק מחמת סיבה צדדית – עשיית הצרכים עליהם – אין הצבע מתקיים. מה ההבדל? 4. מנו"א (ג/יט/ט-י) – התיר למלוח עגבניות, והמחמיר תע"ב. ובמלפפונים כתב שנכון להחמיר. מה ההבדל ביניהם? 5. האם למעשה ראוי להחמיר שלא לרסק בננה ואבוקדו בשבת?

הרב רזיאל כהן

א) מרן ראש הישיבה שליט"א התייחס לזה בירחון אור תורה כסליו תשס"ג (סוף סימן כ"ו). ע"ש.
ב) שמעתי מפיו של מו"ר הגר"מ לוי זצ"ל שחזר בו ממה שכתב להחמיר בזה, הואיל והפרוסות הנעשות ע"י הכלי הזה אינן חשובות כטחונות.
ג) ההבדל בין הנדונים מבואר בהערה 7 שהצבע הניתן במי האסלה אין דרך העולם לקיימו "מחמת שאין חפצים בקיומו", משא"כ לענין השרק שעל גבי הפנים כתב בהערה 5 (עמוד ח סוף טור א') "שהאדם חפץ בקיומו", ורק מחמת סיבה צדדית אינו מתקיים. ע"ש. ומה שהחשיב מוה"ר את הצבע של מי האסלה כאין חפצים בקיומו, נראה הטעם מפני שעיקר תשמיש האסלה היא לעשיית צרכים בתוכה, ולכך נעשתה, אלא שבינתיים האדם רוצה שיהיה במימיה הצבע ההוא.
ד) עגבניות אדומות הראויות לאכילה, אין הדרך לכובשן, כמ"ש שם בהערה 26, אבל מלפפונים דרכן בכבישה.
ה) לרסק בננה לתינוק (שאינו יכול לאכלה כמו שהיא) – נכון להחמיא שלא לרסק אלא בשינוי, כגון בשיני המזלג או בכף. אבל לרסק אבוקדו לגדולים – מותר. וכל זה בתנאי שאוכלים הבננה או האבוקדו מיד (מנוחת אהבה ח"ב פ"ח סעיפים י"ב-י"ג).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן