בבתי כנסת התחילו להנהיג שבקדיש בסיום קריאת הס"ת כל האבלים בתוך השנה גם מצטרפים לקדיש עם העולה השאלה האם הדבר מעוגן במקורות וכן האם הדבר ראוי? שלא זכורני בצעירותי על התופעה הנ"ל
הרב אדיר כהן
כך מנהג הספרדים. והוא מנהג טוב ויפה שעל ידו בטלה המחלוקת בדיני קדימת האבלים כמו שנודע משם הגאון היעב"ץ בסידורו. ועיין בספר ברית כהונה (או"ח מערכת ק' אות ח') שגם הביא מנהג זה. ועיין למו"ר הגאון הנאמ"ן שליט"א בירחון אור תורה (אייר תשמ"ח סימן קמ"ד שאלה ג') שכתב שכיון שלעיתים יש מזה בלבול זה מקדים וזה מאחר, נכון יותר שאחד יאמר בקול רם והשאר בלחש. ע"ש. אך נכון יותר שישמיע מעט בקול רם שישמעוהו לפחות שני בני אדם, אך אין זה מעכב (עיין בשו"ת אלישיב הכהן חלק ב' סימן ו'), או שינהגו כמו שראיתי באיזה מקום שכל האומרים קדיש ניצבים יחדיו במקום אחד סמוכים זה לזה ואומרים יחדיו תיבה בתיבה.