שאל את הרב
print
אא
1) בשומע תפילה צרך להגיד שומיע מהיכן הגיעה היוד לפני העין? 2)למה כתוב בברית כתוב באיש מצליח השם יגדלנו ולא אלוהים יגדלנו הרי הספרידם נהגו לומר אלוהים א"כ למה שינו? 3)מה ההבדל בין צירי לסגול קמץ קטן לחולם קמץ לפתח האם צריך להיות הבדל בין ההיגוי של תנועות אלו והאם קמץ צריך להיות דומה במקצת לחולם?

הרב יהונתן קויתי

א) בענין הפתח גנובה, הדבר ברור שיש לפניה אות נעלמת (שהרי שוֹמֵעַ על משקל זוֹכֵר, אוֹמֵר שׁוֹמֵר, אלא שקשה לבטא העי"ן שוֹמֵע, ולכן באה הפתח גנובה). ונחלקו בזה גדולי המדקדקים: יש מהם אומרים שצריך לומר שוֹמֵאַע (ראב"ע), ויש מהם אומרים שצ"ל שׁוֹמֵיַע. ועיין אריכות בזה בספר מנחת שי (בראשית א' ו'). הכלל הוא: בצירי וחיריק מוסיפים יו"ד, ובשורוק וחולם מוסיפים וי"ו (גבוֹוַה, יְהוֹשוּוַע). ועיין בכללי הקריאה שבתחילת סידור איש מצליח שהובא שם שכן נמצא בכי"ק הרמב"ם בפירוש המשנה במסכת שבת: "שֶׁיְּמָרֵיַח" (הניקוד שלי, אבל היו"ד במקור). וכן הבא"ח ע"ה כתב צפנח פעניח. ע"ש. ועיין שם עוד. (וכן שמעתי ממרן הגר"ע יוסף שליט"א בקריאת התורה ריַח ניחוַח. וכשספרתי זאת למרן ראש הישיבה שליט"א, אמר לי שכן כתוב בשו"ת יביע אומר. מצליח מאזוז). ב) מפני שאלקים הוא מדת הדין. ג) בצירי מאריכים יותר מפני שהיא תנועה גדולה, ובסגול – נחטף יותר מהר. ובענין הקמץ – אכן מבטאו הנכון אמור להיות ממוצע בין פתח לחולם (קמץ – שקמוץ משניהם. כ"כ הראב"ע).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0