Menu
שאל את הרב
print
אא

הגמ' ברכות נז אומרת שהרואה עצמו ערום בחלום בבל - ערום בלא חטא, ורש"י פירש שחו"ל עון יש בישיבתה, וזה עומד בלא אותם עונות. לכאורה אם עומד בלא אותם עונות זה כולל עון ישיבת חו"ל. אז מהו הפשט בגמ', וכן איך אנו מבינים דברי רש"י, האם הוא התכוון שבן חו"ל שנולד וחי שם בזמן הגלות יש לו איסור לגור שם ועון בישיבתה, א"כ מאיזה טעם?

הרב רחמים מאזוז

נראה כוונת רש"י לבאר ההבדל בין ערום בבבל שהוא בלא חטא, וערום בא"י שהוא להפך, ולכן כתב דבבבל אין לה זכויות מיוחדות רק עון שנמצא בישיבתה, ולכן ערום פירושו בלא חטא, משא"כ בא"י הוי איפכא שיש מצוות התלויות בארץ, וכשהוא ערום פירושו בלא מצוות. ומ"מ כל זה רק רמז בעלמא. אבל אין הכוונה אין לו עון שהוא יושב בחו"ל, שאם הוא יכול לבוא ולשכון באה"ק ולשמור כל מצוות התורה בודאי שיש לו עון בישיבתה. וכבר ידועה מחלוקת הראשונים בזה בזמן הזה. וע"ע בספר ברכגת אברהם על מסכת ברכות שם מה שפירש בדברי רש"י. ע"ש. וראה עוד בספר שפתי חכמים מה שפירש עוד בזה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן