הייתי אתמול החתונה שבה במקום "שבע ברכות" בירכו "שש ברכות" (בלי ברכת "בורא פרי הגפן"). כשהערתי על כך אמר לי מסדר החופה כי בברכת "בורא פרי הגפן" של האירוסין הוא התכוון לפטור גם את הברכה של הנישואין. שאלותיי הם : 1. האם צדק מסדר החופה בדבריו והאם נכון לעשות כך (זו פעם ראשונה שראיתי או שמעתי על "מנהג" כזה) ? 2. האם אין הפעולות שבין הברכות (ענידת הטבעת, ברכת הטלית ופריסתה, קריאת הכתובה ושירי ביניים שהושרו גם ע"י מסדר החופה) מהוות הפסק ? 3. האם יש בעיה בקידושין ? 4. אם המסדר לא פעל נכון למי ניתן לפנות כדי שלא ימשיך כך?
הרב דוד עידאן
א) המנהג פשוט לברך פעמיים. וכן נוהג מרן הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א. שהוא עצמו ברך בורא ברי הגפן לפני הקידושין וחזר וברך לפני הנישואין (וכמו שהעיד הגר"י יוסף שליט"א בספר שובע שמחות עמוד רכח). וכן שמעתי בקלטת מפי קדשו. והטעם משום שקריאת הכתובה וכו' הוי הפסק. ועיין בילקוט יוסף (שם) שיש אומרים שעדיף שרב אחר יברך ברכת הנישואין כדי שאפשר בשופי לברך שוב ברכת בורא פרי הגפן. ומ"מ המנהג פשוט כפי שכתבנו. ולכן אותו רב שלא בירך פעמיים לא היה צריך לשנות מן המנהג ולא היה צריך לכוין לפטור גם הברכה של הנישואין.
ב) היא הפסק כמו שכתבנו. אמנם אין לכוין במפורש לפטור את ברכת בורא פרי הגפן של הנישואין.
ג) אין בעיה בקידושין.
ד) תראה לו מה שכתוב בילקוט יוסף ומעשה רב של מרן שליט"א.