שאל את הרב
print
אא
לא הבנתי למה משחקים הם מוקצה, הרי יש משחקי חשיבה וזיכרון וגם שאר המשחקים יש להם תפקיד להעסיק את הילדים וא"כ יש להם חשיבות כלי מצד זה. ראיתי בשו"ת תפל"מ סי' נז שכתב שגםהפוס' שאוסרים תפירת עראי היינו מדרבנן כי מהתורה מותר כמו כל מלאכה שאינה עשויה לקיום. ולא הבנתי הרי שיטה זו מקורה בביאור דברי ר"י שאמר הפותח בית הצואר חייב חטאת ומפרשים שמדובר לא רק בפותחו מתחילתו ועל זה אמר ר"י שחייב חטאת

הרב אהרן מאזוז

הטעם שמשחק הוא מוקצה לדעת האוסרים, משום שאינו כלי, והרי זה כלולב שאדם מנענעו ואינו נחשב כלי מחמת שנהנה ממנו כשעושה בו מצוה, וכמבואר בתוס' סוכה (דף מ"ב ע"ב) ד"ה טלטול וכו' (אלא שאין משם ראיה גמורה, שיש לחלק בין הנאה גשמית להנאה רוחנית). ונראה הטעם שהגדרת כלי היינו שעל ידו עושה דבר מסויים, כמו כף שאוכל על ידה וכיוצא, שבאופן זה נחשב שמשתמש בו. אבל דבר שנהנה בנענועו כמשחקי כדור או הנעת כלי משחק אינו משתמש בו לעשות איזה דבר, רק שנהנה ממש, והרי זה כמיני מאכל וכיוצא שאינם כלים. ואה"נ משחק שמשתמש בו לעשות דבר מסויים, כגון שמעסיק בו את הילדים שישחקו ולא יפריעו נחשב כלי, וכמבואר במנוחת אהבה ח"א (פי"ב).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0