שאל את הרב
print
אא
א) ב"על הנסים" של חנוכה כתוב בסדורי איש מצליח "בהלל גמור". לכאורה זה לא ברור, הרי כל הלל שקבעו חכמים הוא הלל גמור (ולא כמו ראש חודש שהוא מנהג) וממילא המילה "גמור" לכאורה מיותרת?
ב) מדוע הרב לא כתב על זה ובכלל על כל "על הנסים" ב"לאוקמי גירסא"? (ויש הרבה מה לכתוב שם על הנוסח הנכון וכו').

הרב אליהו מאדאר

א) גם בנוסח ברכת ההלל אנחנו מדגישים אשר קדשנו וציונו לגמור את ההלל, אף שברור שאם חז"ל ציוו אותנו הוא גמור. ובאמת הנוסח הקדמון לא היה כן, ואע"פ כן הראשונים כתבו שנהגו לתקן הלשון "לגמור" להדגיש ענין זה. ומינה לנדון דידן, שכן המנהג בכמה מקומות. ועיין בתשובה מספר 3812. וכבר נדפס מאמר ארוך על זה להוכיח ולבאר פרט זה, עיין בירחון אור תורה (כסלו תשס"ה סימן כ"ו) שכן כתבו הרשב"א המאירי והריטב"א. עש"ב, ומשם בארה.
ב) קונטרס לאוקמי גירסא נכתב בקצרה מאד בדברים עיקריים, ולפי הזמן והשעה והמקום. יש הרבה מה להוסיף שם, הגהות יקרות ומקורות רבים. ומרן הגאון ראש הישיבה נר"ו אין עתותיו בידו לטפל בזה. ובזמנו התחילו בישיבה לעבוד להוציא קונטרס גדול על כל פרט, ואכתי לא איסתייעא מילתא, וה' יעזור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0