שאל את הרב
print
אא
חובת התענית ביום כפור היא מצות עשה שהזמן גרמה. אין בתורה לא-תעשה של אסור אכילה ושתיה. אם כן, הנשים צריכות להיות פטורות מהתענית (מדאורייתא). התירוץ כאילו למדים לא-תעשה על תענית יום כפור מלא-תעשה של איסור מלאכה, נראה לענ"ד דחוק מאד. עם תירוץ דחוק כזה אפשר אולי גם לחייב את הנשים מדאורייתא במצות סוכה ביום הראשון של סוכות, מתוך לא-תעשה של איסור מלאכה ביום הראשון. מה ההבדל? ויש עוד דוגמאות דומות. אם כן, מנין לנו שנשים חייבות בתענית? אולי פטורות כמו במצוות עשה אחרות שהזמן גרמן, ולפחות פטורות מדאורייתא. אם הנשים אכן חייבות בתענית, מדוע חייבות, והאם הן חייבות מדאורייתא או מדרבנן?

הרב מצליח מאזוז

נשים פטורות מתפלין, וכל התורה הוקשה לתפלין, ולכן כל מצוה הדומה לתפלין נשים פטורות, כלומר א. מצות עשה. ב. הזמן גרמא. כמבואר בקידושין. איסור אכילה ביו"כ נלמד מהפסוק "תענו את נפשותיכם", וזהו אי עשיה (=לא אוכלים ושותים) ואינו דומה לתפלין, ולכן נשים חייבות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0