שאל את הרב
print
אא
לגבי שאלה מספר 2 נראה לעניות דעתי: בסעיף ל"ז לא פשוט כלל שמדובר שאסור אפילו בכלי שלישי ובסעיף מ"ו וגם בהערה 141 כתוב בפירוש שהאיסור הוא רק בכלי שני. ובכל אופן הסיבה שאסורים זה לא בגלל שאין שם אוכל עליהם אלא בגלל שהם קלי בישול (וגם זה כתוב בפירוש בהערה 141), ואילו בקפה החשש הוא גם בשביל לחוש לדעה שיש בישול אחר אפיה (כמו שכתב בהערה 137) וגם בשביל לחוש לאפשרות שזה לא ראוי לאכילה. ומצד שחוששים שיש בישול אחר אפיה מספיק להחמיר בכלי שני, ומצד החשש שזה לא ראוי לאכילה אז נכנסים למחלוקת האם מתבשל כל עוד היד סולדת או לא (הע' 130-131), ולדעת מי שלא מספיק לעשות בכלי שני ולא צריך לחשוש גם שזה לא ראוי לאכילה וגם לשיטה שבמקרה זה אפילו כלי שני לא עוזר.

הרב אהרן מאזוז

מה שכתבת שאם חוששים לבישול אחר אפיה מספיק להחמיר בכלי שני, אינו מובן, אלא רק אם נאמר שאין ברור שקפה מקלי בישול. אבל הנסיון מוכיח שהקפה נתקן יפה בכלי שני ולא במים צוננים, וא"כ לכאורה מוכח שהוא מקלי בישול. וכן מצד החשש שאין דרך לאכלו כך, כיון שאנו רואים שהוא מקלי הבישול אין להקל, וכמו שהחמירו בעלי תה, וכל שכן בקפה שלכאורה הוא ודאי מקלי הבישול, וכאמור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0