Menu
שאל את הרב
print
אא

הלש עיסה באשקלון, עכו, בית שאן וכדומה - שכבשום עולי מצרים אך לא עולי בבל (רמב"ם תרומות פרק א') או בחו"ל: 1. האם יכול כהן קטן או כהן גדול שטבל לאכול את הפרשת החלה כמו שפסק מרן ביורה דעה שכ"ב? 2. האם יכול לברך "אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצוונו לאכול תרומה"? כמו שפסק שם הרמ"א על פי דברי הרמב"ם בסוף הלכות תרומה, וכמו שכתב מרן בכסף משנה שם "מאחר שאכילת תרומה מצוה, פשיטא שיברך עליה" 3. כיצד נהגו בג'רבא ובתוניס?

הרב אדיר כהן

א) מרן בש"ע (סימן שכ"ב ס"ה) פסק כן רק לגבי חלת חו"ל ולא לגבי מקומות שכבשום עולי מצרים. וגם בזה לא נהגו בחו"ל ברוב המקומות, אלא הפרישו רק אחת לשריפה וכנודע (עיין בדברי הר"ש בחלה פ"ד מ"ח ובספר התרומה הלכות חלה אות פ' וברשב"א בפסקי חלה שלו שער ד', ועוד), מלבד ג'רבא ותימן כדלהלן.
ב) כבר כתבתי שברוב המקומות לא נהגו בהפרשת חלה לכהן. ובג'רבא היו נותנים לכהן חלה שניה דוקא (ואת הראשונה היו שורפים). ולא שמענו מעולם שבירכו, ואיני יודע למה, כי לכאורה גם על חלה שניה יש לברך. אך בתימן בירכו, אלא שבירכו לאכול חלה, עיין בש"ע המוצר עיני יצחק ח"ה (סימן ק"ע סכ"א).
ג) נתבאר לעיל שנהגו בג'רבא כדברי הש"ע להפריש שתים, אחת לשריפה והשניה לכהנים אפילו בטומאה, כפי ששמענו וראינו. וכן מבואר בדברי מוהרמ"ך זצ"ל בהגהתו לספר אביו "ברית שלום" (יו"ד סימן ל' בהערה) ובדברי בנו בשו"ת וישב אברהם (חיו"ד סימן ע'). ומ"מ בארץ הקודש אין צריך לנהוג כן לדעת מרן. ומכל מקום ראיתי רבים מיוצאי ג'רבא שנוהגים כן גם בארץ הקודש, וטוב הם עושים, לחוש לדעת הרא"ש בהלכות חלה (סימן י"ד) והתוס' בבכורות (דף ז"ך ע"ב) ועוד. וע"ע בשו"ת מעשה נסים ח"א (סימן רפ"ו). ודו"ק.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן