א. לפי מיטב זכרוני, במדנין עיר הולדתי, הדליקו את החנוכה כדלהלן: הדליקו את השמש, לאחר מכן ברכו ולאחר מכן הדליקו את הנרות, כך ראיתי באחד האתרים של חב"ד שראוי לעשות. לאחרונה העירו על דרך זו ואמרו לי כי הנכון הוא לברך קודם, ומיד להדליק את הנרות, ואת השמש להדליק אחרון, מה נכון לעשות?
ב. כמו כן ראיתי באתר של אחת הישיבות כי במקום אשר מואר על ידי נורה חשמלית, אין חובת הדלקת השמש, מה דעתו של כבוד ראש הישיבה על כך?
א) לא ראיתי מי שנהג או שכתב מנהג זה בשום מקום. ואולי במקומות האלה מדליקים החנוכה במקום חשוך לגמרי. וכדי שלא יהנו מן החנוכה אפילו רגע אחד מקדימים את השמש. ב) בהגהות איש מצליח על משנה ברורה (סי' תרע"ג עמ' 284 הערה 2) כתוב כך: וגם בזמננו שמשתמשים באור החשמל צריך להדליק נר נוסף וכו'. וכן המנהג פשוט להוסיף נר נוסף גם בזמננו, וכן כתב המאירי (אחד מגדולי הראשונים לפני כ–600 שנה) ואין לשנות.
נהגו להשתדל שתהיה של כסף דווקא (או קרוב לכסף). עיין בכף החיים (סימן תרע”ג ס”ק ס’ וס”ד). אך אם הכסף לא נאה, והזכוכית נאה יש להעדיף הזכוכית קריסטל משום זה אלי ואנוהו.
מסתבר שיש בזה מעלה לפי דברי המקובלים המפליגים במעלת הכסף על הזכוכית, אם כי יש אומרים שמסתכלים על כלולות החנוכיה (כשהיא של כסף), בפרט אם בזיכי הזכוכית אינם יכולים לעמוד בלעדיה, רבים אומרים שהם בטלים אליה (עיין פסקי תשובות סי’ תרעג אות ט). וכמדומני שכן שמעתי בשם מו”ר הגר”מ לוי זצ”ל לפני שנים רבות.
אמנם מאחר שכל ההעדפה של הכסף על הזכוכית נובע מדין “זה אלי ואנוהו” (כנזכר בחסד לאברהם המצויין בשאלה), לכן לענ”ד כדאי לבדוק שכוסית הכסף המדוברת אינה מתעפשת ומשחירה במגע עם השמן, כי אם אחר שהדליקו בה פעם אחת היא כבר מתעפשת ופונה הודה זיווה והדרה, וזה המדליק אינו טורח היטב לנקותה בכל פעם, יש לשקול להעדיף עליה בזיכי זכוכית (המונחים על חנוכיית כסף כנ”ל), וראיה מדין כלי חרס ישן שאין מדליקין בו (ע’ בטוש”ע סי’ תרע”ג ס”ג).
להניח כוס אחת של כסף והשאר של זכוכית – לא כדאי לענ”ד, וכמו שאין להניח לכתחילה מקצת נרות שעוה ומקצת שמן (ע’ משנ”ב שם סק”ב, ובהערות איש מצליח). וגם מחזי כמנומר, ואינו “ואנווהו”.
מנהג התוניסאים כמנהג כל הספרדים להדליק בצאת הכוכבים, כמ”ש בספר עלי הדס פרק ט”ז סעיף ג’. וכתבו מרן הרב עובדיה זצ”ל ומרן ראש הישיבה שליט”א שכן המנהג הנכון. לגבי ספר עץ חיים שהזכרתם, אנא ציינו לנו את מקורו המדוייק כדי שנוכל לבדוק שם.
מרן זצוק”ל בחזו”ע עמ’ קנ”ו דיבר על חיילים אשכנזים (שנוהגים להדליק אף שמדליקים עליהם בביתם) שאם אינם נמצאים בבית כל שהוא אלא בכוכים וכיו”ב אינם יכולים להדליק בברכה. והעקרון של דבריו הוא שהחיוב הוא על האדם ולא על הבית, ובסוף ההערה הביא שכן הסכים מרן ראש הישיבה שליט”א (ושם הביא שהרב משה לוי חולק). לכן גם במקרה שלכם אין חיוב הדלקה ואם אתם יכולים לראות נרות – תברכו על הראיה “שעשה ניסים” (וכמדומה שא”א לראות ממטוס), ואם לא שהבן ידליק בבית בלי ברכה.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.