Loading
Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי לחכם אחד שיש להקפיד מאד שלא לשקר ח"ו בתפלתנו. ולפי זה, יש להשמיט כמה קטעים בפיוטים ושירים כגון בשיר מה ידידות מנוחתך, אין לומר "ברבורים ושלו", שהרי אין אנו אוכלים ברבורים ושלו. בסליחות בפיוט למתוודה חטאתיו, את התיבות "ומי עיני שחקו מרב כאבי אבנים", מה שאצל רוב האנשים לא נכון. ואמנם דבריו מתקבלים על הדעת, אך מאידך מסתבר שגם למחברי אותם הפיוטים לא היתה המציאות כמתואר, ולא חששו לזה.
ואמנם כמה שינויים נעשו מסיבות דומות, כגון בסליחות ברבונו של עולם, הנוסח הקדום היה 'ויען אשר עברתי על מצוות עשה ועל מצוות לא תעשה, אשחה בכל לילה מטתי וכו', והיום הוסיפו את התבות 'מי יתן', והטעם ברור שאין אנו דוד המלך לומר כן. לכן באתי לשאול מה הכרעת מרן ראש הישיבה בכל כי האי גוונא.

הרב יהונתן מאזוז

איני יודע בבירור מה דעת מרן. עיין בסליחות שפתי רננות (ללילי אגד"ו) עמוד 70. ומכל מקום פיוט מה ידידות אינו תפלה והוא רק שבח לשבת שטורחים לכבודה ומכינים כמה מינים בכל בתי ישראל ואינו משקר. ועל פיוט למתודה חטאותיו, עיין בחזון עובדיה – ימים נוראים שהליץ זכות על מה שאומרים בפיוט אליך ה' "וגם את דמעתי" וכו', שאף אם אינו בוכה כעת, אם בוכה ביום כיפור יכול לכוון על זה. ע"ש. וכן יש תירוץ אחר שמכוונים על דמעת כלל ישראל, ובוודאי יש בינינו כאלו שכן מקיימים את הנ"ל. ומה שתקנו ושינו כמו שציינת, זה היכן שאינו מתקלקל המשקל או החרוז. כן נראה לעניות דעתי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0 /span>
×
ArabicEnglishFrenchHebrew