Menu
שאל את הרב
print
אא

המקום הקבוע שאני יושב בבית הכנסת הוא מול החזן. ישנה תיבה שאינה גבוהה עשרה אך רחבה ארבע על ארבע. כאשר השליח ציבור אומר קדיש אני עומד עד שאני מסיים לענות יהא שמיה...דאמירן בעלמא. השאלה היא כזו: מרן בשו"ע הביא שאין עוברים לפני מי שאומר קדיש ולא כמי שאומר שמותר לעבור (עד סוף חצי קדיש), אך הוא לא הזכיר שהדין הוא גם לגבי ישיבה בד' אמות של מי שאומר קדיש. מה הדין האם אסור לשבת בד' אמות של מי שאומר קדיש? והאם במקרה שלי שאני עומד מול החזן (שנמצא בתיבה) האם מותר לי לשבת אחרי שאני מסיים לענות יהא שמיה... הוא שאני צריך לחכות שהחזן יסיים את החצי קדיש או שיסיים בכלל?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

דין לעבור לפני האומר קדיש אינו מבואר בשלחן ערוך, אלא הובא בברכי יוסף (סי' נ"ה אות ט') בשם מהר"י מולכו, וכן הסכימו האחרונים. אמנם במנחת אהרן כתב, שאף על פי שטוב לעשות כן, מכל מקום להשוותו למתפלל לגמרי היא חומרא יתירה, דא"כ יהא אסור לישב בארבע אמותיו. ע"ש. והשיב על דבריו מרן הגר"ע יוסף שליט"א בהליכות עולם (ח"א עמ' צב) שמכיון שחייב לענות אמן יהא שמיה רבא, ומקבל עול מלכות שמים, לכן אין איסור לשבת. ע"ש. וכוונתו כי טעם איסור ישיבה משום שנראה כאפיקורוס, מה שאין כן האיסור לעבור הוא משום שמבלבל את המתפלל. ולכן לעבור לפני אומר קדיש אסור ולשבת מותר. וגם לעבור אם יש צורך אין איסור אחר חצי קדיש (בא"ח פרשת ויחי אות יו"ד).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן