Menu
שאל את הרב
print
אא

ברמב"ם (ברכות י"א י"ד)  כתוב, "היתה חובה ונתכוון להוציא עצמו מידי חובה ולהוציא אחרים מברך לעשות. לפיכך הוא מברך לשמוע קול שופר" מכאן קשה לי "על אכילת מצה" וכן "על מקרא מגילה". קראתי פירוש "שם יוסף" שיש עניין של דרבנן גם ב"על אכילת מצה" מכאן קשה עניין "להדליק נר חנוכה"?

הרב אדיר כהן

כבר עמדו בקושיות אלו הראשונים והאחרונים. ועיין למוה"ר הגר"מ הלוי בספר ברכת ה' חלק ה' (פרק א') שקיבץ כעמיר גורנה דבריהם בזה. לגבי על אכילת מצוה עמד בזה בברכת ה' שם (סעיף ז' הערה 41), והסיק שיש ברכות שנוסחן יוצא מן הכלל. ולגבי על מקרא מגילה כתב בברכת ה' (הערה 31) משם המאירי בפסחים (ז' ע"ב) הואיל ומוכרח שיהיו בני אדם שיצאו ידי חובה בקריאת אחר לא רצו חכמים לתקן נוסח הברכה בשתי נוסחאות. ולגבי נר חנוכה נתן בברכת ה' שם (הערה 21) טעם על פי הסוד. ע"ש.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן