Menu
שאל את הרב
print
אא

א) הגמרא אומרת שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. ומסבירים הכוונה שאדם נגזר מה יהיה חכם או טיפש עני או עשיר וכו. חוץ מצדיק או רשע שזה בידי האדם. אז למה אומרים שאדם שהוא לא חכם שיבקש להקב"ה שיתן לו שכל, הרי כבר גזרו עליו שהוא טיפש אז למה צריך לבקש?
ב) בסידור עבודת השם היה רשום שבשעה שאדם מתעטף בציצית יגיד את הפסוקים ה' צבאות עמנו... ובסידור איש מצליח במהדורה רביעית הורידו את זה. האם אפשר וצריך להגיד את זה? או שעדיף שלא.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

א) הקושיא תתעצם יותר על פי מה שאמרו חז"ל בפירוש במסכת נדה שהקב"ה גוזר על האדם אם יהיה חכם או טיפש. עיין שם. ולמה יתפלל? והתשובה היא שהתפילה יכולה לשנות הכל אפילו גזרות, אפילו טבעו ובריאתו של האדם. צא ולמד ממה שאמרו חז"ל שיצחק ורבקה וכן אברהם ושרה היו עקרים, שלא יכלו להוליד כלל, ועל ידי התפילה הפכו את המציאות ונבראו להם אברים חדשים שיוכלו להוליד. עיין שם. ולמדו מהפסוק "ויעתר יצחק" שהיתה תפלתו כ"עתר" (מזרה) שהופך את התבואה ממקום למקום, כך תפלת יצחק הפכה את המציאות.
ב) נראה מדבריך שבסידור איש מצליח מהדורות א' ב' ג' נדפסו הפסוקים הנ"ל, ולא היא, אלא באיש מצליח לא הדפיסו את הפסוקים הנ"ל בכל המהדורות, ובסידור עבודת ה' הדפיסו, כי שם הכניסו הרבה כוונות פשוטות והוספות של חסידות וזה אחד מהם. ומקורו בעוד יוסף חי פרשת בראשית (אות ז').
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן