Menu
שאל את הרב
print
אא

לפני שאני אציג את שאלתי אני רוצה קצת לתת לרב אינפורמציה על הרקע ממנו באתי ועל תהליכי החזרה בתשובה שלי על מנת שלרב יהיה נוח לענות לי על שאלתי. אני תושבת גוש קטיף לשעבר, חונכתי בתקופת ילדותי בבתי ספר ממלכתיים דתיים המאפיינים את תושבי גוש קטיף (ברצוני לציין שבמשפחתי אמא הולכת ללא כיסוי ראש ולובשת מכנסיים, עם זאת תמיד הקפידו בבית על שמירת השבת ועל מסורת אדוקה בבית, אנחנו משפחה ספרדיה השומרת מסורת), גדלתי על ערכים שהרבה מתוכן ניתנים להגדרה כגון: "חצי-חצי" או "פרווה" מבחינת מוסר תורני. ("לא חרדים ולא חילונים" הייתה ההגדרה בבית) בתקופת התיכון חונכתי באולפנא בערד ולאחר מכן התגייסתי לצבא למסלול ת"ת (תרבות תורנית... המאפשרת שמירה על הערכים הדתיים בצבא. בתקופת הצבא התחלתי להיפתח יותר מתקופת האולפנא לעולם החילוני ולא שמרתי תורה ומצוות כלל וכלל (חיללתי שבת, אכלתי מאכלות אסורים, חיללתי כיפור וכד'..) התחלתי ללמוד במוסד לתואר ראשון בחינוך במכללת "אחווה" הממוקמת באיזור קריית מלאכי בדרום הארץ, מכללה הדוגלת בשיווין זכויות לערביי המדינה ובהתאם לזאת כ-90% מתלמידי המכללה מוגדרים כמוסלמים. לפני כשנה וחצי התחלתי שלבים בחזרה בתשובה, ורוב התהליך התנהל ביישוב ניצן שבו תושבי גוש קטיף לשעבר גרים, התהליך נעשה ברובו אישי (הרצאות שונות שהלכתי אליהן, הרצאות באתר הידברות ושופר וכד'... ספרים שונים, חברות הנמצאות בתשובה המשוייכות לזרם חרדי, תלמיד ישיבה שלמד בקריית ארבע בישיבה של הרב פוטש ולומד כיום בישיבה ביד-בנימין של הרב שמואל טל), מצאתי את עצמי מתוודעת לעולמות שונים.. חרדים, דתיים לאומיים וחרדים-לאומיים בצורה ובאופן שלא הכרתי בעולם ה"דתי לשעבר" שגדלתי בו.. נחשפתי לשיעורים במדרשייה הקיימת ביישוב של רבנית חבד"ניקית שתכני השיעור על זוגיות ונוגעים ברמה מאוד בסיסית במושגי קבלה, התלמיד ישיבה חשף אותי לנושאים שונים וכו'. כיום, אני בת 25, את הלימודים האקדמאים הפסקתי מיד כאשר החלטתי שהערכים שלי נוגדים בתכלית את ערכי המוסד, אני מאוד רוצה להיכנס למסגרת של מדרשה וזאת בכדי שאוכל לבנות את העולם הרוחני שלי בצורה טובה ויוסדית ובעזרת השם להקים בית קדוש בעם ישראל אך לצערי הרב אינני מצליחה למצוא את הדרך שמספקת אותי. אני מתלבטת מאוד בעניין השקפה, מצד אחד אני מוצאת עניין רב אצל המגזר החרדי מצד שני הדרך של החרדים הלאומיים נראית לי לעיתים אמיתית יותר. יש את העניין של הרב קוק ואת העניינים השונים הנוגעים להקמת המדינה ועל הסתירות הרבות העומדות בעניינים אלו וזה מבלבל מאוד, משום ששני הצדדים מוכיחים את עצמם ואת הדיעה שלהם בצורה משכנעת ואמינה ואיני יודעת כיצד להתייחס לדברים?! יש את העניין של "גדול דור", אנשי אמונה חרדל"ים מאמינים שכיום אין אפשרות לדעת בבירור מישהו גדול הדור וכיצד ניתן לדעת מיהו ולדעת החרדים ברור שמרן הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א הוא גדול דור... ישנם עוד עניינים הקשורים לסביבה המאפיינת את הזרמים הללו והם קשורים בהחרמות חברתיות מצד החרדים והרבה חיצוניות (אני אתן דוגמא - ישנו חרדי שאומר שהוא מרגיש מאויים בחברה שבה הוא גר, הוא מקפיד אפילו כשהוא יורד לזרוק את פח האשפה להיות לבוש עם מגבעת ולבוש חרדי מלא כדי שלילדים שלו לא יהיה פגם בשידוך...ודברים דומים רבים...), מצד שני יש את החרדל"ים שנראה שהם "מחפפים" אבל יש להם הרבה דרך ארץ (גם ביחס לחילונים) ואינם מחרימים אחד את השני ... אני חס וחלילה לא חושבת שלחרדים אין דרך ארץ, הם בעלי חסדים ואין לי עוררין על כך!! אך מהצד כשאני מרגישה נוחות אז אני מרגישה שיותר נוח לי ופחות שופטים אותי כשאני נמצאת בסביבה של חרדלי"ם. אני מאמינה שהרב הבין את הדילמה שלי, את הבילבול הרב שבו אני נמצאת... כשהתחלתי את תהליכי החזרה בתשובה תמיד ידעתי שאני אהיה "קיצונית" בעניין הדת משום שאמונה היא עניין חד-משמעי ואני בחורה שמחפשת את האמת ולא מחפשת פשרות והנחות בעבודת ה' כי בזרם מסויים יותר נוח.. אבל אז הכרתי את הזרם החרדל"י וזה יצר אצלי בלבול איום ונורא! אני מאוד זקוקה לעזרה ואני אשמח אם הרב יוכל לעזור לי.

הרב אליהו מאדאר

ראשית, אשרייך שאת מחפשת את האמת, וב''ה שהתחלת להכיר את האמת, וזכותך גדולה עד מאד שעזבת את דרכך באשר היית, וברצונך לצעוד בדרך ה' באמת. ויש לדעת כמה נקודות. א) שדרך האמת היא אחת, לעשות רצון הבורא יתברך בכל דבר בלא לסטות ימינה ושמאלה, וכל הלכה בשלחן ערוך, וכל אזהרה שחז''ל הזהירו, צריכים לקיימה ללא פשרות וללא עוררין. אלא שפעמים שיש מנהגים שונים ודעות שונות בעניינים שאינם מבוארים בהלכה ממש, ובזה יכולים להיות מחלוקות בין גדולי הדור, ואין בזה פסול. ב) ''חרדי'' בפירושו האמיתי הוא שאדם חרד לדבר ה' לקיים כל מצוותיו ולעשות כל רצונו, ופוחד לעשות עבירה להמרות את פיו חלילה. ואין קובע בזה היכן גר ומה לובש. שאם הוא מתנהג שלא כרצון ה' גם אם יגור במקום שכולם ''חרדים'' וילבש כמותם, אין הוא חרדי. ולהיפך אם ידקדק במעשיו לעשות כפי רצון ה', גם אם יגור באיזור אחר וילבש מה שילבש [ע''פ המותר מן התורה], הרי הוא חרד לדבר ה'. ג) ''גדול הדור'' הגדרתו ברורה, אדם שהוא משכמו ומעלה, השוקד על תלמודו בהתמדה רבה, ובקי בתורה כולה, וממשיך את שושלת גדולי הדורות שקמו לעם ישראל במשך כל הדורות, כמו הרמב''ם בדורו ומרן הש''ע בדורו, ומרן החיד''א בדורו ומרן הרב בן איש חי בדורו, ושאר החכמים והצדיקים כל אחד במקומו ועירו כידוע. וסמכו עליו גדולי הדור הקודם את ידיהם, ומזכה את הרבים, הן בהלכותיו ופסקיו וחבוריו, והן במעשיו שעומד בפרץ ומתקן תקנות כפי השעה הצריכה, ויראתו קודמת לחכמתו שאינה סוטה מדרך ה', וכל מעשיו לעשות נחת רוח לפני הבורא, הרי הוא גדול בדורו. ואפשר שיהיו שנים ושלשה גדולי הדור, שכל אחד מהם שלם בכל הנ''ל, ואין לנו הקטנים לתת ציון מי גדול ממי. אבל ודאי שלא כל מי שלמד קצת או הרבה ויש לו קבוצה מסויימת, ופעמים שמתווה לו דרך חדשה, ייקרא גדול בדורו, חלילה. וברור. בכל קבוצה ובכל מקום, ישנם תמיד אנשים שהולכים בדרך שלהם, לטוב או למוטב, ואין מהם ראיה כל הכלל כולו. ולכן פעמים באנשים שכולם חרדים יימצאו אנשים שאינם מתנהגים כשורה, בין בדברים שבין אדם למקום בין בדברים שבין אדם למקום בין בדברים שבין אדם לחבירו, ואין לקחת מהם דוגמא, ויש להיפך במקומות שאינם ''חרדים'', אנשים צדיקים וחסידים ויראי ה' בעלי מדות טובות, טובים יותר משאר אנשים. והם החרדים באמת. ה) קיצוניות לעולם אינה טובה בדברים שאינם יסוד ועיקר, וצריך אדם לכלכל דבריו במשפט, ולדעת על מה לשים דגש חזק ועל מה לא. וגם איך ומתי ובמה להקפיד. ואין מקום לפרט. ו) אותם המחרימים קבוצות אחרות, ופעמים שפוסלים תלמידי חכמים, או מדברים על גדולי תורה. עושים עוון גדול, ומעשיהם נגד התורה, שאסור לבזות אדם מישראל וכ''ש תלמיד חכם, והמבזה ת''ח אין רפואה למכתו. ב''מ. והיום הדבר נעשה כהיתר ח''ו וכל מי שפוקח עיניו, מדבר כפי דעתו, ה' יצילנו. ואין חלקנו עמהם. ז) היום היהדות החרדית, שהקומה ע''י גדולי וצדיקי הדורות הקודמים, הוכיחה את עצמה, באופן כללי, [ויש דברים שצריכים תיקון] ועומדים בראשה גדולי הדור הי''ו המנווטים אותה בדרכה, ואף שיש חילוקי דעות ועדות ומנהגים וכיוצא, מכל מקום יש קוים ברורים ומוסכמים על כל הגדולים, והם קוי יסוד, שאסור לזוז מהם. ושאר קבוצות שאינן מקפידות על אלו, וכל אדם איש הישר בעיניו יעשה, טועות הן. למשל, השולח בתו לצבא אף אם הם שומרי שבת ומסורת, הרי דבר ברור הוא ששם תרד פלאים, ומי יודע עם מה תשאר, מלבד שעצם הענין יש בו איסורים רבים כנודע. ואין כאן מקום להאריך בדברים אלו. ח) קיצורן של דברים שהמחפש את האמת, צריך לידע שהיא דרך אחת שה' רוצה, והיא לשמור קלה כבחמורה בכל דבר. וזהו מה שאומרים כל גדולי הדור, פה אחד. והיא הדרך שצריכים כולם לילך בה, אלא שיש כאלו שמועדים בדרכם ואינם נוהגים כהוגן, אף אם הם משתייכים לקבוצה זו או אחרת. ואדם שרצונו לעשות האמת, לא יסתכל עלינו רק על מה שהקב''ה שואל ממנו. ולכן למעשה הדרך הנכונה לעניות דעתי, לחפש מדרשיה ספרדית לבנות המתחזקות ומחפשות את האמת, ורוצות לשמור את התורה כפי רצון הבורא, ולגדול ולהתעלות שם. ולהיות קשורה לרבנית אמיתית צנועה ויראת ה'. ולא להיות מושפעת מהסביבה בדברים שאינם תואמים את הדרך הנכונה. ולהשתדל להשתלם בין בדברים שבין אדם למקום בין בדברים שבין אדם לחבירו, שכך היהודי האמיתי החרד לדבר ה', צריך לעשות. ויוסיף תפילה אמיתית מעומק הלב לבורא יתברך שיעזרך על דבר כבוד שמו, לילך בדרך הנכונה. וע''י ההשתדלות והתפילה, בודאי יפתחו כל השערים, ויהיה לך סייעתא דשמיא גדולה. כמאמר רז''ל הבא ליטהר מסייעין בידו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן