Menu
שאל את הרב
print
אא

בפרשת תולדות (פרק כז פסוק יט) כתוב: "ויאמר יעקב אל אביו אנכי עשו בכורך". תיבת 'אנכי' מוטעמת ב'קדמא' שהוא טעם ממשיך, ולכאורה היה צריך להטעימו בטעם מפסיק, לפי מה שכתב רש"י 'אנכי הוא המביא לך ועשו הוא בכורך', ואילו בפסוק ל"ב שהם דברי עשו תיבת 'אני' היא ב'תביר', ולכאורה היה צריך לכתוב הפוך?

הרב אמיר דאדוואנד

"אנכי" אינה מוטעמת ב"קדמא" אלא ב"פשטא" שהיא טעם מפסיק. ה"קדמא" וה"פשטא" (הנקראת גם "קדמא גדולה") דומים במראיתם ושונים לחלוטין במהותם. הקדמא משרתת והפשטא מפסיקה.
כיצד ניתן להבחין ביניהם? הפשטא לעולם בזוית השמאלית של המלה (מעבר לאות האחרונה), והקדמא מעל אמצע האות שבה הטעם. ובכן, ראה נא בתנכי"ם מדויקים ובתקון סופרים המדויק "איש מצליח" ותראה שהטעם נמצא מהעבר השמאלי של היו"ד והיינו פשטא.
לצערנו בדור האחרון שכחו הקוראים הירושלמים את הקריאה הירושלמית המקורית, ואינם מבחינים בין הקדמא לבין ה"קדמא גדולה" בלשון הירושלמים והיינו "פשטא" בלשון שאר העדות. ולפיכך משנים את משמעות הפסוקים ע"י פיסוק לא נכון. כמו כן טועים הם להפסיק בתביר יותר מהטרחא וכן להפסיק בגריש או שני גרשים יותר מן הרביע והפשטא, וטעויות אלו גורמים לשיבושים קשים בקריאה. מצוה ללמוד וללמד ולהחזיר עטרה לישנה.

שאלת המשך:

שלום וברכה. כתבת ב https://www.ykr.org.il/question/3097 את ההבדל בין קדמא ואזלא. אבל לא ציינת מה בדיוק ההבדל בין מנגינותיהם. תמיד למדתי - אני מדבר על נוסח אשכנז - שקדמא הוא בדיוק כמו שהוא נשמע ב"קדמא ואזלא" - ז"א, חלש כזה... אבל לא מצאתי את זה כתוב. התוכל לאשר שאכן אני צודק? תודה רבה.

הרב חנוך הכהן

בנוסח אשכנז אין בכלל קדמא בפני עצמה, וא"כ מן הסתם הם שוים. כמדומני כך גם שמעתי כשהתפללתי אצל אשכנזים. אבל איני יודע זאת בוודאות. צריך לברר אצל יודעי מסורת אשכנז, אצלנו הספרדים יש קדמא בפ"ע, וה"קדמא ואזלא" – אצלנו נקרא "אזלא גריש".

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן