Menu
שאל את הרב
print
אא

האם אנו הספרדים בני ארצות המערב וצפון אפריקה שלא מניחים תפילין בפרהסיא בתשעה באב שחרית אלא בבית ורק במנחה בפרהסיא כדעת מרן החיד"א ולא כהרש"ש האם יוצא מזה שקיבלנו הוראות החיד"א ולא הרש"ש בדברי קבלה, ובכן: א) שיהיה מותר להניח תפילין אחר מוסף בראש חודש כהחיד"א ולא כהרש"ש? ב) שאבל יהיה אסור בתפילין דרבינו תם? ג) שאין לברך ברכה מעין שבע בליל פסח שחל בשבת? ד) וכן בכל פעם שתהיה מחלוקת בין החיד"א לרש"ש נלך אחר החיד"א ולא כהרש"ש?

הרב אדיר כהן

אין מזה כל ראיה, אחר שיתכן ומסתבר שמה שנהגו בצפון אפריקה לא להניח תפילין בט' באב בשחרית בפרהסיא, הוא ע"פ דברי מרן בשלחן ערוך (סימן תקנ"ה סעיף א') שכתב שכן המנהג. והרי אפילו בדברים שמרן והאר"י והרש"ש לא גילו דעתם, לא קבלנו הוראות החיד"א כהוראות מרן, אלא רק שהולכים אחריו כל שלא נראה למורה ההוראה בבירור לחלוק על דבריו. אך יש רשות לחלוק על דבריו אחר העיון (וכמו שהסביר זאת מרן זקני הגאון רבנו רחמים חי חוויתה הכהן זצ"ל ראב"ד ג'רבא בראש דרכי ההוראה שלו שנדפסו בראש קובץ דמות הכסא חלק ב'). אם כי נכון הדבר שגם בענין ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת, אין אנו עושים כהרש"ש (כך ראינו לאבותינו ורבותינו חכמי תונס וג'רבא. ועיין לרבה של ג'רבא מהר"ב סעדון זצ"ל בשו"ת מגיד תשובה חלק ג' חאו"ח סימן יח באורך). אך גם שם הטעם ע"פ דברי מרן בשלחן ערוך. ואף חלק מהמקובלים חלקו על הרש"ש (עיין בשו"ת יביע אומר חלק ב' חאו"ח סימן כ"ה באורך).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן