שאל את הרב
print
אא
בענין הוצאת פקק מגומי שמונע השקה של המקוה עם האוצר בשבת. צורתו כעין גליל שמצד אחד יותר צר ומצד שני יותר בולט. אין לו בית אחיזה וע"פ פשט הוי כסותר בנין, אך ראיתי בשמירת שבת כהלכתה (הספר לא לפני) שמביא בשם הרב אויירבך שאם השפתיים של החור בולטות הוי כעין צורת בית אחיזה ומותר לפותחו בשבת. האם הדין כן גם בפקק בנ"ל שצורתו מוכיחה עליו, וכן הוא בולט באופן מוכח מהדופן של המקוה?

הרב רזיאל כהן

אמנם גברא רבה אמר מלתא, אך אחהמ"ר אין דבריו ז"ל מוכרחים, שאע"פ שהפקק בולט מן הנקב ייתכן ולא די בכך להסיר החשש שנראה כבונה או סותר, שעדיין אפשר שהפקק ההוא קבוע שם. ורק כשיש לו בית אחיזה מוכח שעשוי להוציאו ולהחזירו ואין מחזי בודאי. ואכן בשמירת שבת כהלכתה (פרק כג הערה קכד) שהזכיר השואל הי"ו לא דובר על פקק שבקרקע ממש אלא דיבר שם על מכסה של מיכל מים הקבוע בקרקע, וראיתי בהוספות ומילואים לשמירת שבת כהלכתה שהוסיף הגרש"ז אוירבך טעם להקל בזה שהמיכל דומה לכלי, ומשמע שם שלא סמך על סברתו להקל אלא באופן ההוא, אבל בנדון שלנו שהוא קרקע ממש- קשה להקל. (ושמעתי סברא להקל בזה בזמנינו שאין דרך לסתום ולבנות בפקק, וניכר לכל שהוא תוספת מלאכותית. וצ"ע) ומ"מ לצורך טבילה של חובה, נראה שיש להקל עכ"פ אם יסיר את הפקק בשינוי כגון ברגל וכיוצא בזה.

שאלת המשך:

בס"ד האם ניתן בשבת לנקות מקוה גברים, היינו להוציא גושי שער ושאר לכלוך כמו חרקים וכד' אם ע"י מסננת המיועדת לכך שעקב צפיפותה יוצאים מים עם הלכלוך או בכל דרך אחרת ?

הרב רזיאל כהן

מותר להוציא הלכלוכים בכף רחבה (או בכלי דומה), שמוציא יחד עם הלכלוכים גם מים. (אבל במסננת קשה בעיני להקל אף על פי שיוצאים עמה מעט מים). ועיין באורך במנוחת אהבה חלק ב' עמודים רמ"ז- ר"נ.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0