Menu
שאל את הרב
print
אא

כתב הרב כף החיים ז"ל (סימן שח אות לד) בזה הלשון: והפרחת נוצה בהבל פיו נראה דלכולי עלמא אין בזה משום מוקצה, כי גרע מטלטול דכלאחר יד, ואינו טלטול כלל. א"ח אות ג בשם א"א מהגה"ק. ע"כ. ולכאורה דבריו נסתרים מדברי מור"ם בהגה (שם סוף סעיף ג) שכתב וז"ל: וכן מותר לטלטל דבר מוקצה ע"י נפוח, דלא הוי טלטול אלא כלאחר יד, ולא מיקרי טלטול. ע"כ. הרי שהשוה דין הניפוח לטלטול כלאחר יד ודלא כהרב אשל אברהם ז"ל שכתב דגרע.

הרב רזיאל כהן

נראה כוונת הרב אשל אברהם שהובא בכף החיים, דטלטול זה שע"י ניפוח מותר אפילו לצורך המוקצה, ואין מקום להעיר עליו שדבריו נסתרים מדברי מור"ם וכו', שהרי הוא עצמו קבע דבריו על דברי מור"ם, ולכל היותר היה לכת"ר להעיר שלכאורה חולק בזה על מור"ם. ועכ"פ לפום קושטא נראה שגם אינו חולק, והרמ"א לא נחית רק להשמיענו עיקר הדין, וייתכן שמסכים דהניפוח קיל טפי. וכן ראיתי בהגהות הגאון רע"ק איגר על הרמ"א שכתב שבמקור הדין של הרמ"א (שו"ת מהרי"ל) מתבאר להקל בזה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן