שאל את הרב
print
אא
בפירוש רבינו בחיי על התורה לפרשת ''שופטים'' יש פירוש על דרך המדרש למצות עגלה ערופה, שבו מבאר שלא עורפים את העגלה, רצונו לומר קוצצים את ראשה, אלא רק מכים אותה על עורפה ואז היא יוצאת מן הנחל והולכת לביתו של הרוצח, ובית הדין תופסים והורגים אותו. ומבאר לשון ''כפר'' לשון גילוי, שמבקשים שיתגלה מי הוא הרוצח.
ופירושו קשה מאד: א') מפני הפירושים המילולים המחודשים. ב') מפני שמתבאר שהיו עושים דבר שלא מבואר לדינא שעושים. אז מה באמת היו עושים? ומה פירוש ''על דרך המדרש''? הפנו אותי לתרגום יונתן, אך שם מדובר אחרי מותה של העגלה. 

רבני בית ההוראה

רבנו בחיי כתב שהטעם שלוקחים את העגלה למקום שלא נעבד וכו', כדי שלא תכיר הדרך. ואז מכים אותה על עורפה, ואם היו ישראל זכאים היתה יוצאת לבית הרוצח, ולכן אומרים "כפר" לשון גילוי. ואם אין ישראל זכאים והעגלה לא יצאה לרוצח, אז עורפים אותה כדין תורה, וכפשוטו, וגם מבקשים "כפר" כפשוטו. וזהו דרך דרש, שכנראה קיבל רבנו בחיי מרבותיו, או שראה כן באחד המדרשים, שיתכן שבחלקם אינם לפנינו כיום. מי שציין לך לתרגום המיוחס ליונתן בן עוזיאל כנראה התכוון להמשך דברי רבנו בחיי בסוף פירושו על דרך הקבלה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0