Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר לענות אמן אחר מחלל שבת בפרהסיה, כשהוא עולה לתורה או אומר קדיש (לא מדובר על "תינוק שנשבה", אלא להיפך)? במידה ואסור לענות - מה הדין אם יש חשש לאיבה?

הרב אדיר כהן

מותר וחייב לענות אמן (עיין בספר ברכת ה' חלק א' פרק ו' סעיף ט'), ואע''פ שבהערה שם חילק בין מחלל שבת בפרהסיא שדינו כנכרי, ואסור לענות אמן, לדינא נראה לי לסמוך על הרב רב פעלים ח''ג (חאו''ח סוס''י י''ב) שהובא בברכת ה' שם, שמתיר לענות אמן כיון שאין מתכוין לעבודה זרה. ובפרט במקום איבה. אחר שיש פוסקים שסוברים שאין נקרא מחלל שבת בפרהסיא עד שיעידו עליו בפניו בבית דין. וגם יש אומרים שנחשבים כאנוסים אחר שאין אנו בקיאים בתוכחה (עיין שו''ת יביע אומר ח''ז חאו''ח סי' ט''ו) ובפרט בברכה ראשונה שיש לתלות שלא קרא ברכות השחר ולא ברכות התורה, ואם כן אינה ברכה לבטלה. רק בקדיש יש תקנה פשוטה וקלה, שעוד אחד יאמר אתו קדיש. והכל על מקומו יבא בשלום.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן