Menu
שאל את הרב
print
אא

למה לא ראוי לנשים לעשות רשיון נהיגה?

הרב אליהו מאדאר

ראשית כל יש לידע, שהברא יתברך ברא את עולמו בצורה וסדר, שהאיש הוא יהיה יוצא ובא, והאשה תהיה בתוך ביתה, על האיש לעסוק בעסקיו מחוץ לביתו להביא טרף לאנשי ביתו, והאשה מסדרת ועושה כל צרכי הבית הפנימיים. ''אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך'', ועוד כהנה פסוקים ומאמרי חז''ל המורים על זה, והדברים ידועים ומפורסמים. אלא שבדורנו התחילו הנשים לצאת לעבודה ולעיסוקים שונים מחמת סיבות שונות שאין כאן המקום לפרטם, ועל זה כבר ראוי להצטער. ואיך נבוא ונוסיף עוד לאשה דברים אחרים להשוותה לאיש ממש בכל דבר, ואם היום נורה לה להקל בפשיטות להיות נהגת ברכבה, מחר תהיה נהגת בחברת הסעות לילדים, ומחרתיים לגדולים, ולאחר זמן נהגת אוטובוס, וכן הלאה… ואחריתה מי ישורנה. ולכן אף שהיום כבר כולן כמעט יוצאות החוצה ובלאו הכי נוסעות ברכבים, מכל מקום יש להגביל הדבר ולא לפורצו יותר. זאת ועוד שדבר ידוע הוא שהאשה הרגש שולט בה יותר כפי שבראה הבורא, [לטובת הילדים והמשפחה], והיא נבהלת מדברים מהר יותר, וקשה לה ברגעים מסויימים לשלוט על רגשותיה, וכשהיא נוהגת, והמכונית בידה, עלול הדבר להביא לידי היזק חלילה. ועוד טעם מבחינה רוחנית שהנהג נחשף הרבה יותר לרחוב, והנהגים מביטים זה על זה, ואם חלילה אירעה איזו תאונה קטנה ביותר, ומספיק ששרטה רכב מאן דהוא, צריכה לשאת ולתת עמו, ופעמים אנשים חמומי–מח בעוונות הרבים, וכיוצא בדברים אלו. ועוד שצריכה לקחת את רכבה למוסך, ומוסיף לה עוד יציאות ועוד מגע עם אנשים וויכוחים ודברים מיותרים. ואם נתקע הרכב באמצע הדרך, צריכה לירד ולפותחו ולראות מה צריך תיקון, ומי יבוא לעזרתה, ואם יהיה כן בין עיר לעיר, וכל שכן באמצע הלילה, והיא לבדה. מה תעשה?! ועוד כיוצא באלו, דוק ותשכח! והכלל בזה שצריכים אנחנו לשמור כמה שיותר, שלא לפרוץ את הגדרות שגדרה תורה וגדרו אבותינו ואמותינו הקדושים, וכמה שפחות לשנות את הנהוג בדורות שעברו, ורק בדברים שמוכרחים ממש, ואין בהם סרך איסור כלל, ובדלית ברירה. ולכן באופן כללי יש להורות למנוע מאשה להיות נהגת. וברובא דרובא אפשר להסתדר אחרת. ואם יש מצב מוכרח מאד, יש לעשות שאלת חכם, ויורה כפי הנראה לו עם תנאים מסויימים ויהיה ה' עם השופט. ויש לזכור ''אין לך יפה מן הצניעות'', וה' יעזור שלא תצא תקלה מתחת ידינו. אכי''ר.

שאלת המשך:

בעניין מש"כ כבודו שיש להימנע מאישה רישיון על רכב. לענ"ד יש סיבות לצד ההפוך שזה צניעות שיהיה לאישה רכב. כיום ידוע שרוב נשים חרדיות עובדות מחוץ לבית לצורך לפרנס את הבית והבעל הוא אברך (שזה חשוב מאוד) והיא צריכה לטלטל את עצמה באוטובוסים ממקום למקום ויש ימים שיש צפיפות בנוסעים גדולה מאוד בפרט בירושלים ובני ברק ודוחפים זה את זה וכל הצניעות הלכה לה. ופעמים גבר יושב ליד אישה כשאין מקום (כשאין קו מהדרין). וויתכן שהיא תמשוך את עניי הגברים באוטובוס שאין כ"כ מה לעשות בשעת הנסיעה והשעמום מביא לבסוף לידי עבירה. ובפרט כשהיא עם ילדיה והעגלות ויש לחץ ועומס כדחזינן ופוק חזי. אך מאידך כשהיא ברכב לבדה נוסעת לאן שהיא צריכה מגיע למקום עבודה ולסידורים בצניעות בלי להיות בולטת לסביבה(בייחס באוטובוס). ומש"כ לגבי תקלות ברכב אז יש את בעלה שהוא ייקח אותו למוסך. אשמח לתשובה תודה.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

אין זו רק דעת מו"ר גיסי הגרא"ב מאדר אלא כ"ד מרן הגרע"י והגר"י צדקה זצ"ל ולהבה"ח מרן רה"י שליט"א (כמובא באו"ת תשרי תשנ"ב) ואע"פ פנים למה שכתבת, מ"מ לאשה חרדית (שעליה מדובר כאן) לא תשב לעולם לייד גבר באוטובוס ובפרט לא בנסיעה ארוכה, ואתה לא השבת על הבעיות הנגרמות כשנוסעת לבדה בכביש בינעירוני. ועתה שמרן רה"י שליט"א השיב כאן באתר בענין זה להיתר באופנים מסויימים, והתנה שבנסיעות מחוץ לעיר יהא בעלה עמה.
ואצלנו במשפחה ב"ה מקפידים מאד שאשה לא תנהג, וכל אחד יעשה שאלה חכם בכל מקרה לגופו.

שאלת המשך: בענין נהיגה לנשים

1.בענין מה שהרב כתב על כך שהנשים גם כך יוצאות הרבה מחוץ לבית [חוץמזה שאני לא מסכימה עם השקפת העולם הסוברת שמקומה של האישה הוא רק בין הכיור לכיריים במטבח] ובכל אופן הרי גם כך האישה יוצאת ומביאה פרנסה הביתה אז למה לא להקל עליה ורק להקשות עליה את הדרכים והניידות מה זה יעזור שנקשה עליהן??? 2.בנתיים לא ראיתי אפילו לא נהגת אוטובוס אחת בכל מהלך חיי[ויצא לי לי לסוע באוטובוסים קצת הרבה] לא דתיה לא חילוניה ואפילו לא ערביה, ובטח לא חרדית אז מה זה הספקות הרחוקים רחוקים האלה שבשבילם יסבלו כ"כ הרבה נשים מהתחבורה הציבורית 3.הטענה ההזויה שנשים לא שולטות בעצמן בנהיגה וכו' וכו' ממש לא נכונה [וגם לא קשורה לעניין הצניעות] להיפך מחקרים מראים בצורה ברורה מאד שסגנון הנהיגה של נשים מתון וסבלני יותר משל גברים והן נוטות פחות לקחת סיכונים, ויותר מזה רוב התאונות נעשות על ידי גברים[!] 4."נהגים מסתכלים זה על זה" כבוד הרב לא רק נהגים מסתכלים זה על זה אלא גם ובעיקר הולכי רגל שעוברים במרחק של סנטימטרים בודדים זה מזה, כשחוצים כביש הנהג מסתכל על הולך הרגל, בתחנת האוטובוס ואיפה לא? אז אולי נשרוף את הנשים במדורת לג בעומר?

הרב חנוך הכהן

קודם כל, בכמה מקומות (אולי בטעות) כתבתם בסגנון שאינו ראוי, ובפרט לא כלפי תלמידי חכמים כמו הגרא”ב מאדאר והרה”ג ר’ שלמה מאזוז שליט”א. אנו צריכים להזהר בכבודו של כל אדם, וכל שכן בכבודם של תלמידי חכמים, ונאמרו בגמ’ דברים קשים ב”מ על המבזה תלמיד חכם.
ולגוף הענין, הטענות שלכם יש בהם ממש, אין צריך לאסור רק בגלל החשש שתהיה נהגת אוטובוס (ואגב, פעמים בודדות נתקלתי בנהגות אוטובוס), וכן שגברים מסתכלים לא רק בנהיגה אלא גם ברחוב, אבל אין זה עיקר הענין, אלא שכדאי כמה שפחות שנשים תקבלנה תפקידים של “מחוץ לבית” (אלא שכדי לפרט היכן מצוי בעיות בזה, הרב פירט דוגמאות), וזו טענה שמי שרוצה יכול להבין אותה, אלא שהיא לא משכנעת אשה שקשה לה הנסיעות בתחבורה ציבורית. ובאמת גם הרב בתשובה הראשונה לא שלל לחלוטין נהיגה לאשה, וגם מרן ראש הישיבה שליט”א בשו”ת מקור נאמן (ח”א סי’ תשצ”ב) נראה שדעתו להקל בזה במקום הצורך, ולכן אם קשה לכם אפשר להקל (רק צריך שאלת רב פרטית לנידון שלכם).
לגבי הטענה שנשים נוהגות פחות טוב, באמת זו טענה שאינה קשורה לצניעות אלא לזהירות, ומעניין מאוד המחקרים שהבאתם שנשים נוהגות טוב יותר, נשמח לקבלם, כי גם אני שמעתי כמו שהרב כתב.
ולענין מה שכתבתם שזה לא נכון שמקומה של האשה בין הכיור לכירים, נראה מסגנון הכתיבה הזה שיש בזה זלזול בנשים, ואין הדבר כן, כל אחד עושה תפקידו בעולם כפי מה שגזר עליו הקב”ה, ואדרבה הדבר ידוע שנשים מתוקנות יותר מגברים, ולכן אינן צריכות ללמוד תורה, וגם לפי טבען צריך להיות להן חיים שלוים יותר בתוך הבית, ולא בהתמודדויות ומלחמות מחוץ לבית. אבל אין צורך להסכמה עם השקפת עולם זו, זו היא השקפת העולם של התורה!
ואין צורך להגיב על מה שכתבתם אז אולי נשרוף וכו’, חלילה וחס, ואפילו לא כיו”ב, בודאי שלא עלתה על לבו של אף אחד מחשבה אפילו מעין המחשבה הזאת.
ברכה והצלחה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן