Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר קהלת רשום "בצל החכמה בצל הכסף", לפי מה שהבנתי מפסוק זה שכל אדם שהוא כביכול חכם, אז יש לו כסף, והרי יש המון אנשים שהם די חכמים ואין להם כסף. אני אשמח עם הרב יסביר לי את הפסוק הזה בצורה יותר עמוקה.

הרב מצליח מאזוז

כבר בהמשך בקהלת (פ"ט פסוק יא) כתוב "לא לחכמים לחם וגם לא לנבונים עושר". וביאר האבן עזרא שם: שהיה ראוי להיותם מושלים בכסילים ויהיו הכסילים רשים, והדבר הפוך ברוב. עיין שם.
וזה לשון הפסוק בקהלת (פרק ז פסוק יב) כי בצל החכמה בצל הכסף. ויתרון דעת, החכמה תחיה בעליה.
ופירש המצודת דוד החוסה בצל החכמה הוא כאילו יחסה בצל הכסף. כי לפעמים יוכל האדם לכלכל עצמו די מחסורו עם החכמה כמו בכסף. ויתרון, עוד יש יתרון מעלה בדעת החכמה, כי היא תחיה את בעל החכמה, אבל הכסף לפעמים הוא סיבה למיתת בעליו, כי יעמדו עליו רוצחים לקחת העושר. עד כאן.
וכמובן יש פירושים עמוקים יותר, כמו התרגום שמפרש כמו שאדם חוסה ומוגן ע"י חכמת התורה כך חוסה ומוגן ע"י הכסף בזמן שעושה בו צדקה, ויתרון העוסק בחכמת התורה, שהולכת ומלווה את בעליה מהקבר עד לעולם הבא (הכוונה כמו שנאמר בפסוק בהתהלכך תנחה אותך וגו') ע"ש. ועיין עוד בקהלת רבה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן