שאל את הרב
print
אא
א) האם בשביל לברך שבע ברכות לכו"ע צריך לשלם שכירות על המקום? האם צריך לעשות קניין סודר? האם צריך לעשות זאת לפני הסעודה או מספיק לפני השבע ברכות? כמה כסף צריך לשלם שכירות? והאם אפשר לעשות קניין סודר בלי שום תשלום שכירות וזה יועיל גם לכו"ע? ב) האם בשביל פנים חדשות צריך דמות שגם החתן והכלה ישמחו ממנו שניהם? ואם רק הכלה שמחה שזה אדם ממשפחתה והחתן לא, או אם החתן שמח והכלה לא, כי זה לא אדם המשותף לשניהם האם גם זה מועיל? ג) האם צריך שני פנים חדשות ששמחים מהם או שצריך אחד בלבד והשני אפשר לקרוא לאדם מהרחוב? ד) האם מנהג לוב וצפון אפריקה להישבע בתקיעת כף בעת חתימת הכתובה? ואם אבי נשבע שלא כ"כ בידעתו, האם אני צריך גם להישבע?

הרב רזיאל כהן

א) דעת הסוברים שאין מברכים שבע ברכות אלא בבית החתן, זהו משום שצריך שיהיה זה עיקר מקום ישיבת החתן והכלה (ע' שובע שמחות ח"א עמ' רי"ב). ולכן נראה שלא מספיק לשכור את המקום בסיום הסעודה קודם שמברכים, אלא לפחות מתחילת הסעודה (וכולי האי ואולי). היות וקרקע נקנית גם בכסף וגם בקנין סודר כמבואר בחו"מ רס"י ק"צ, נראה שאין ענין לעשות גם זה וגם זה, ודי באחד מהם. וכמו כן כשקונים בכסף א"צ לשלם אלא שוה פרוטה, ובזה קנוי לחתן הבית כמבואר שם סעיף ב'. ב-ג) בספר ברכת ה' ח"ד (פרק ה' סעיף ב') פסק שדי שרק אחד מהם יהיו שמחים בבואו ע"ש. ונראה ג"כ שא"צ שהחתן והכלה שניהם ישמחו, אלא החתן או הכלה, כי העיקר הוא שירבו בשבילו בשמחה ובסעודה. וכן משמע מלשון הברכ"ה שם עמ' שנ"ח. ד) מנהג מרוקו ותוניס שלא להשביע על חיובי הכתובה כלל. והובאו הדברים במאמרו של מרן ראש הישיבה באור תורה תש"ן סי' נ"ח, וכתב שגם אלה שנהגו בעבר לישבע, נכון שישנו מנהגם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0